“Een heerlijk ontspannen avondje, dat ik iedereen kan aanbevelen.”

kalender wo 31 augustus

Publieksrecensie Mini & Maxi | NU!

Door: Renee van Hensbergen

“Ik heb ze vroeger wel eens op de televisie gezien, Mini en Maxi en ik herinner me nog dat ik dat leuk vond. Toen ik ergens las dat ze “terug van weg geweest” zijn, leek het me geweldig om naar hun voorstelling te gaan. Ik heb genoten. Op de een of andere manier was het minder hilarisch dan vroeger. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Ik vond ze meer ingehouden dan ik me herinnerde.  Nog steeds clowns, komieken, maar met meer diepgang. Absolute hoogtepunten waren voor mij de scene met de marionet, de kwetterdiscussie in vogeltjestaal en het nummer met de dame uit het publiek. Gelukkig dat ik niet helemaal vooraan zat, want als ze mij, met m’n honderd kilo, op die vleugel hadden moeten hijsen, dan hadden ze voorlopig geen voorstellingen meer kunnen spelen.

Mini en Maxi NU! is een combinatie van pantomime, muziek en toneelspel. Ik las in het programmaboekje dat de weinig gesproken teksten uit “Wachten op Godot” van Samuel Becket komen. Een toneelstuk dat ik, als fervente  toneelliefhebber ken, maar ik heb de teksten niet herkend en ik snapte de link met de rest van het programma niet echt. Hoe minder Mini en Maxi spreken, hoe meer ze vertellen met hun lichaamstaal en hun muzikale capriolen. Die gesproken teksten hadden van mij niet gehoeven. Er waren mensen die helemaal dubbel lagen van het lachen. Dat gebeurde mij niet. Ik was eerder ontroerd en geraakt en vooral onder de indruk van het samenspel van twee doorgewinterde duizendpotige clowns die precies weten wat ze aan elkaar hebben en zowel het Pipo-gezicht als dat van Pierrot kunnen laten zien. De voorstelling was voor mij ook precies lang genoeg, anders zou het teveel van hetzelfde worden. Een heerlijk ontspannen avondje, dat ik iedereen kan aanbevelen.”

Neem ook eens een kijkje bij: .

diagonale streep Uitgelicht

My Fair Lady - de musical