Gedesillusioneerde Greeny

door: Sonja van der Sar

kalender wo 5 oktober

Ik meende altijd dat we als consument, als we écht wilden, het duurzaamheidsbeleid van bedrijven en overheid een enorme boost konden geven. Theoretisch klopt dat. Toch ben ik een illusie armer… 

Docent en onderzoeker duurzaam internationaal ondernemen bij Saxion Hogeschool Harrie van Bommel leidde ons afgelopen tijdens Café O2 door het woud aan duurzaamheidstermen die de afgelopen decennia in de marketing werden gebezigd. Van ‘100% natuurlijk’ (een nogal misleidende term, veel grondstoffen hebben een plantaardige oorsprong, maar zijn zeker niet duurzaam) en Eko naar CradletoCradle en duurzaam, om uiteindelijk te eindigen bij circulair. Hij plaatste het in de context van de tijd. En dat relativeerde. Waar eerder het woord duurzaam in alle jaarverslagen van bedrijven en overheden werd opgenomen, moet deze term nu wijken voor circulair. Want dat is het nieuwe groene goud…van de marketingafdeling. 

Van Bommel verlangde terug naar het veelomvattende woord duurzaam, want dat dekte alles, terwijl de circulaire economie ‘alleen' gaat over het hergebruiken van (grond)stoffen. Ook de wereld van duurzaamheid is onderhevig aan trends. Logisch eigenlijk, maar zo had ik het nog niet eerder bekeken. Ook ik laat me meeslepen door de vergezichten van de circulaire economie en denk nu dat dit dé oplossing is. Daar is overigens absoluut niets mis mee, het sluiten van de product- en grondstofkringloop is essentieel op weg naar een ’sustainable’ wereld, maar het is niet de enige weg naar een duurzame samenleving. 

In ieder geval, meneer Van Bommel meldde tussen neus en lippen door - ik bleef in shock achter terwijl hij rustig doorging met zijn verhaal - dat hij na een veertigjarige-carriere als milieukundige, de conclusie had getrokken dat als het gaat om duurzaamheid we onze hoop moeten vestigen op bedrijven zelf en de daarbij behorende productieketens (eventueel door een wettelijke aansporing van de overheid) en niet op de consument. Zijn argument? We proberen al veerig jaar de consument te bewegen duurzamere keuzes te maken, zeg 10% van de consumenten doet dat, maar de massa gaat nog steeds voor gemak en goedkoop. Tja. Daar had hij een punt. Dus. 

 

N.a.v. Café O2 - 20 september.

Neem ook eens een kijkje bij: .


nieuws diagonale streep Club cele blog

Strip the City Tour

Van A naar B en alles daartussen:

Hoe beleef jij de Stad?

kalender di 25 april 2017

informatie Meer lezen

Volg club cele op

locatie

Schouwburg Odeon
Bovenfoyer
Blijmarkt 25
8011 ND Zwolle

Volg club cele op