De Stem van de Creatieve Industrie Deel 2

kalender vr 9 februari

6 Februari was het eindelijk zo ver! De Meet Up: De Stem van de Creatieve Industrie Deel II vond na driekwart jaar wachten plaats. Op het podium van de Hemminkzaal nemen meer dan 140 mensen plaats en 2 panels om te praten over de toekomst van de creatieve industrie in Zwolle.


‘’Wie zijn er allemaal aanwezig?’’ Met deze vraag opent moderator Anna van Uum de avond. Architecten, politici, kunstenaars en vele anderen hebben zich deze avond als bont gezelschap samengevoegd. Afgelopen driekwart jaar is er veel gebeurt sinds de eerste editie van de Stem van en het werd duidelijk dat het tijd is voor een deel 2. In deze periode heeft Hemm in opdracht van de gemeente Zwolle een behoefte verkenning gedaan naar Starters en Startups in de creatieve industrie. ‘’Mogen wethouder Jan Brink en Hilde Palland naar voren komen?’’


De behoefte verkenning

 

Jan Brink en Hilde Palland komen vertellen over de behoefte verkenning die is uitgevoerd door Hemm. Wethouder Jan Brink vertelt dat er in een jaar veel is gebeurt en ‘’het tijd is voor de volgende stap.’’ Daarom komt Hilde Palland van Hemm de behoefte verkenning met ons delen. ‘’In Zwolle groeit het aantal bedrijven in de creatieve sector gestaag’’. Zwolle begint zich op de kaart te zetten als creatief gebied.


Uit de behoefte verkenning komen verschillende adviezen voort. Hemm adviseert de gemeente Zwolle om in te zetten op locaties in te zetten die aantrekkingskracht gaan hebben, oftewel ‘magneetplekken’. Deze plekken moeten duidelijk zichtbaar zijn en niet achteraf op een industrieterrein liggen. Zo kan er nog meer reuring plaats vinden in de stad! ‘’Plaats verschillende onderdelen van de creatieve sector bij elkaar, zo krijg je uitwisseling en een verbeterde samenwerking’’ is ook een advies van Hilde, daarnaast kan je op korte termijn de creatieve industrie onderbrengen bij anti-kraak en gebieden die op pauze staan. Faciliteer Pop-Up etalages en exposities zodat de creatieve industrie zichtbaarder wordt. Hiermee komt de presentatie van Hilde ten einde.


De moderator is benieuwd wat de wethouder het interessante  vindt uit de behoefte verkenning. ‘’Jan, waar gaan jouw handen van jeuken?’’ ‘’De magneet plek vind ik een interessante term. In Zwolle zijn al wat plekken waar creatievelingen zich hebben gevestigd en het lijkt mij een mooi project om deze uit te bouwen’’. Maar uit de zaal reist de vraag hoe de gemeente wil voorkomen dat hotspots zo aantrekkelijk worden, dat ze onbetaalbaar raken. ‘’De gemeente heeft vastgoed en zou dit voor maatschappelijke doeleinden kunnen gebruiken. We gaan dit process bewaken. Maar laat het ook op z’n beloop en in de handen van stadmakers en ontwikkelaars.’’

 

 Het eerste panel

[Foto via Twitter @ReinierMulder1]


Na de interessante presentatie over de behoefte verkenning roept Anne het eerste panel naar voren. Wij gaan in gesprek met Rob Bults [Zwolle Unlimited], Nynke van der Wal [Creatieve Coöperatie] Dennis Laing [BPD gebiedsontwikkeling] en Thijs van Dieren [City Developer-s - Perron038]. ‘’Wat vinden jullie van magneet plekken en wat willen jullie erover zeggen?’’ Nynke is goed voorbereid en heeft de term gegoogled. ‘’Blijkbaar is een magneet plek ook de plek in huis waar veel rommel samenkomt.’’ ‘’Een rommelplekje dus?” Rob, een ondernemer in dromen laten weten dat hij het er niet mee eens is. ‘’Ik vind magneet plek een leuk woord! Het is iets dat veel Zwolle kan betekenen. De statenzaal is een goed voorbeeld van zo’n plek. Wij zitten daar samen met de Stadsproductie en er komen veel mensen naar deze plek toe. En ik denk dat het goed werkt.’’ Thijs moet denken aan plusjes en minnetjes. ‘’Zo’n magneet plek mag geld kosten en is deze kosten zijn de zure appel waar je doorheen moet bijten. Maar dit is wel de smaakmaker.’’ Dennis herkent zich in het beeld dat Thijs schets en het lijkt hem goed dat de creatieve industrie zich met partners buiten deze sector verenigd om samen de broek op te houden en te kunnen betalen voor mooie plekken.


‘’Moet commercieel en niet commercieel samen op één plek?’’ vraagt Anne hierop aan Dennis. ‘’Ja eigenlijk wel, het is de kunst om op langere termijn deze binding te zoeken’’. Uit de zaal wordt gereageerd dat er behoefte is voor een ‘’aanklooiplek.’’ ‘’ Ik wil ontdekken waar ik geld mee kan verdienen, maar heb ik wel een ruimte voor nodig die betaalbaar is.’’ vertelt een bezoeker. Iemand anders vindt uitwisseling van informatie erg belangrijk. Het lijkt deze bezoeker interessant om een platform te hebben waar je informatie en ontwikkelingen kan delen en met je vragen terecht kunt. Rob Bults vindt het belangrijk dat broedplaatsen letterlijk hun deuren openzetten en biedt aan dat je bij hem terecht kan als je vragen hebt.


Maar alles op één plek? Dat gaat volgens het panel niet werken. ‘’Er bestaat niet zo’n groot gebouw om alles te faciliteren, maar een gebied waarin verschillende sectoren elkaar raken is een mogelijkheid.’’ Met deze conclusie rondt Anne het gesprek van het eerste panel af en kondigt panel 2 aan.

 

Het tweede panel

 


We gaan verder met Jos Veldwijk [Launchlab], Arie Willem Bijl [Maatschappelijke Gebiedsvernieuwing, o.a. Honigcomplex Nijmegen], Pieter Diks [Architect, de Bruin Architecten] en Yillmaz Schoen [IQ Media en Creative Board]. Arie WIllem Bijl uit Nijmegen is blij dat er Meet Ups zoals ‘De Stem van de Creatieve Industrie’ worden gehouden. ‘’In Zwolle zit zoveel creativiteit en kracht onder de motorkap. Het is prachtig dat er bijeenkomsten zoals dit kunnen worden georganiseerd. Als jullie de krachten vaker bundelen zoals nu dan wordt Zwolle een magneet.’’


Het panel gaat in gesprek over hoe Zwolle zo’n magneet plek kan worden. Pieter Diks vindt het belangrijk dat je een magneetplek niet van bovenaf bepaalt, ‘’We moeten niet managen en ontwikkelen, maar het z’n vrije loop laten gaan’’. Arie Willem brengt een nuance aan, ‘’Ga verschillende strategieën uitvoeren en pak door.’’  Jos beaamt dit en vindt dat we als stad snel aan de bak moeten. ‘’Anders missen we boot.’’ Pieter Diks zich wel zorgen om de Zwolse houding: "Hoe gaan we de calvinistische mantel een beetje afwerpen? We kunnen fantastische dingen maken in Zwolle, maar we moeten het meer durven laten zien." Rob Bults is van mening dat de stad niet meer calvinistisch is, maar te bescheiden.’’ Anne van Uum vindt dat het tijd is om concreet te worden! Iemand heeft het idee om bij verschillende op verschillende plekken op de koffie te gaan. ‘’Zo blijven we met elkaar in contact en komen initiatieven sneller van de vloer’, aldus de aandrager. Hiermee komt de avond ten einde.


Na afloop begint het napraten en borrelen. Op een prikbord hangen geïnteresseerde hun visitekaartjes en contactgegevens voor de koffiedate op. Wat komt hieruit voort? Dat weten we pas tijdens de de derde editie van De Stem van de Creatieve Industrie in de warmere meidagen. Dus zet 31 mei alvast in je agenda!

 

Neem ook eens een kijkje bij: .


nieuws diagonale streep Club cele blog

Club Cele Blog Berend Oosterhuis Wat zet jou in beweging

Berend Oosterhuis: "Ik word warm van mensen die het mooiste uit zichzelf willen halen. Ondanks, of dankzij, alles wat ze hebben meegemaakt."

kalender ma 16 april 2018

informatie Meer lezen

Club Cele nieuwsbrief

locatie

Schouwburg Odeon
Bovenfoyer
Blijmarkt 25
8011 ND Zwolle

Volg club cele op