EEN ODE AAN DE KINDERLIJKE OVERMOED

Theater Artemis & Het Zuidelijk Toneel presenteren: Hoe de grote mensen weggingen en wat er daarna gebeurde

kalender vr 21 oktober

Zodra het zaallicht dooft wordt op het toneel een middeleeuws dorp zichtbaar. Levensecht is het. Pluimpjes rook walmen uit de schoorstenen, grote koperen klokken worden geluid en zachtjes klinkt het gekukel en gekakel van verbaasd rondscharrelende kippen. Het zijn de kippen uit de eigen tuin van regisseur Jetse Batelaan, die nu hun allereerste theaterrol spelen in deze nieuwe voorstelling van Theater Artemis en Het Zuidelijk Toneel. ‘Een familievoorstelling zoals je die nog nooit hebt meegemaakt,’ zo prijkt op het affiche. Al gauw zal het publiek - en dan met name de kinderen - merken dat het ‘mee-maken’ op meerdere manieren mag worden geïnterpreteerd. Want de grote mensen op het podium gaan inderdaad weg en het zijn de jongste bezoekers die bepalen wat er daarna gebeurt.


Heimelijk genoegen

‘Voor mijn doen opent de voorstelling heel klassiek,’ vertelt de regisseur. ‘We beginnen echt in een andere wereld met houten huisjes, historische kostuums en die kippen. We grijpen zelfs terug op een verdwijnend ambacht: de achterdoeken zijn helemaal met de hand geschilderd, zoals dat vroeger in opera’s werd gedaan. Tegenwoordig gebeurt dat met printers, dat is veel goedkoper, daar valt niet tegenop te schilderen. Maar wij troffen de beste schilder van Europa, die gedurende zijn leven doeken maakte voor opera’s tot en met de Scala in Milaan. Eigenlijk was hij met pensioen, maar dit doek wilde dolgraag nog een keer doen. Het is echt ongelooflijk hoe fantastisch dat er uitziet.’

‘Ik heb sowieso met fantastische mensen mogen samenwerken: Zilveren Griffel-winnaar Simon van der Geest schreef een tekst in rijm waarvoor hij zich liet inspireren door teksten zoals Van de vos Reynaerde en samen met vormgever Theun Mosk leer ikzelf allerlei oude theatertrucs: hoe je sterrenhemel maakt, hoe je het kan laten sneeuwen op toneel. Ik beleefde daaraan een heimelijk genoegen, want ik heb daar altijd tegenaan geschopt en nu mocht ik het eindelijk wél netjes doen. Maar het blijft een Jetse-Batelaan-voorstelling, ook deze keer worden in de loop van de voorstelling alle klassieke theaterwetten op een vrolijke manier omver worden gestoten. Alleen wordt dat nu niet door mijzelf gedaan, maar door de kinderen.’

 
Een Thea-Beckman-gevoel

‘Het maken van deze voorstelling begon met mijn fascinatie voor de kinderlijke overmoed. Voor je eigen gevoel ben je op die leeftijd al heel wat en alle kinderen hebben op een bepaald moment de pretentie: ik kan het zelf wel. Iedereen kent ook wel de fantasie uit zijn of haar eigen kindertijd om met knapzak en al van huis weg te lopen. Het gros van de kinderen draait twee straten verderop alsnog weer om – ikzelf kwam zelfs niet verder dan me zogenaamd voorgoed verschansen in de kruipruimte om vervolgens een half uur later met hangende pootjes weer terug te komen bij de grote mensen – maar ik bleef dat een intrigerend gegeven vinden. Hadden we het om welke reden dan ook wél doorzet en er als kind plotseling alleen voor gestaan, wat dan?’

‘Met terugwerkende kracht begrijp ik ook dat een stapel jeugdboeken voor mij heel belangrijk zijn geweest als inspiratiebron. Om te beginnen De Kinderkaravaan van An Rutgers van der Loeff. Dat desolate Amerikaanse landschap vol onherbergzame natuur waar die kinderen doorheen trokken met een huifkar stond na al die jaren nog scherp op mijn netvlies. Datzelfde gold voor Kinderen van de grote fjeld van Laura Fitinghoff, iets minder bekend. Ook dat ging over kinderen die zichzelf moesten zien te redden zonder hun ouders en door allerlei tegenslagen en overwinningen hun eigen kracht en persoonlijkheid ontdekken. Die boeken hebben veel indruk op mij gemaakt en die beelden kwamen terug. Het sloot aan bij het Thea-Beckman-gevoel dat er voor mij toch al onder lag. Ook Kruistocht in een spijkerbroek is niet ver weg.’

 ‘Al met al is het een heel optimistische voorstelling geworden. Natuurlijk krijgen ze een hoop te verwerken, maar het gaat uiteindelijk over de overlevingskracht van die kinderen. Zij redden het, zij durven daar te staan, zij zetten de situatie naar hun hand, zij zijn de baas en wat minstens zo belangrijk is: zij genieten daarvan. Ik heb daar veel bewondering voor, want het is ongekend dapper wat die kinderen doen. Zij pakken de handschoen op en gaan de confrontatie aan met wat ze nog niet kennen.’

 

Stiekeme fantasten

‘Het is mijn oprechte overtuiging als regisseur, als mens, als vader dat het heel belangrijk om kinderen dingen te laten ervaren waarvan ze dachten dat ze het niet konden of durfden. Als ik in de zaal zit en zie wat het met die kinderen doet, dan ben ik heel blij. Zeker als ik de juist wat angstigere kinderen uit hun schulp zie kruipen. De stiekeme fantasten, de types die normaal niet de grootste bek hebben, die niet gezien worden als lefgozers of lefmeiden, maar die als het puntje bij paaltje komt er toch maar mooi staan. Ik zie aan hun ogen dat zij hebben ervaren dat een vesting die onneembaar leek toch genomen is. Dan ben ik heel trots en zie ik de voorstelling echt als een ode aan de autonomie, een ode aan het theater en met name een ode aan de fantasie. En daarom is het zo fijn dat het na de voorstelling niet ophoudt: Simon van der Geest maakte samen met illustrator Karst-Janneke Rogaar een Afschrijfboek dat kinderen mee naar huis kunnen nemen. Net als in de voorstelling ligt het verhaal plotseling open en mogen kinderen zelf bedenken hoe het afloopt. Misschien raar om te zeggen, maar het is een boek geworden dat ik zelf als kind zo graag had willen hebben. Want uiteindelijk was die kleine Jetse in die kruipruimte natuurlijk ook gewoon zo’n stiekeme fantast.’

Neem ook eens een kijkje bij: .


diagonale streep Uitgelicht

Fiddler on the Roof - de musical Anatevka

Fiddler on the Roof

de musical Anatevka
3 t/m 8 apr

informatie Meer info

My Fair Lady - de musical

My Fair Lady

de musical
22 t/m 24 dec

informatie Meer info

Toneelgroep Oostpool - iHo met Hans Dagelet, Jacqueline Blom e.a.

Toneelgroep Oostpool

iHo met Hans Dagelet, Jacqueline Blom e.a.
vr 13 okt 19.30 uur

informatie Meer info

nieuws diagonale streep Meest gelezen

Tip: Borgen maakt comeback, in Carré

Tip: Borgen maakt comeback, in Carré

Nog 4 keer te zien deze zomer!

kalender vr 7 juli 2017

informatie Lees meer

digitale nieuwsbrief

Bezoekadressen

Schouwburg Odeon
Blijmarkt 25
8011 ND Zwolle

Theater De Spiegel
Spinhuisplein 14
8011 ZZ Zwolle

Kaartverkoop

0900 - 1435 (€0,45 / minuut)

Kassa Schouwburg Odeon
(in Café Foyé)

Dagelijks van 10.00 - 20.30 uur

Kassa Theater De Spiegel
Vanaf één uur voor de voorstelling

favoriet van Volg ons op