In de kleedkamer met.. Huub Stapel

Nagenieten van ‘King Lear’

kalender di 30 oktober

Het was in het begin even schrikken toen Huub volledig besefte dat hij ‘ja’ had gezegd tegen het spelen van een Sheakespeare toneelstuk. Inmiddels staat het stuk als een huis en is hij er apetrots op. Eerder deze maand schitterde hij samen met de overige ‘King Lear’-castleden bijna drie uur lang in Schouwburg Odeon.

Wat dacht je toen je werd gevraagd voor dit stuk?
“Ik wilde het meteen doen. Het is voor mij de eerste keer dat ik een stuk van Shakespeare speel, dus ik wilde het wel eens proberen. Maar als na een aantal weken het besef indaalt dat je echt ‘ja’ hebt gezegd tegen een Shakespeare, sta je wel even met je oren te klapperen. Vanaf het moment dat ik het script las, was ik verkocht. Het is ontzettend goed geschreven. Het is uiteraard niet de originele versie, maar dat kan ook niet. De uitvoeringen die nu van King Lear worden gespeeld, zijn vertalingen van vertalingen en bewerkingen van bewerkingen, maar de essentie van het stuk is behouden.” 

Is het moeilijk om zo’n zwaar stuk over te brengen op het publiek?
“Dat valt mee. Je weet natuurlijk nooit of het aanslaat bij het publiek, maar onze versie is volledig bewerkt, hertaald en naar nu gehaald om het herkenbaar en duidelijk te maken. Als we het origineel zouden spelen, zou het publiek gillend wegrennen, dat wil je niet. Sommige stukken van Shakespeare zijn te ingewikkeld om te spelen, de Henry drama’s hebben bijvoorbeeld te veel losse eindjes om in een verhaallijn te verwerken. Het spelen van Koning Lear is alsnog een grote uitdaging. Ik vind het leuk om ergens mijn tanden in te zetten, maar het is voor mij echt een helletocht geweest. Ik heb nog nooit zo hard gewerkt om een bepaald personage neer te zetten. Ik kan wel honderd keer kijken naar hoe anderen Koning Lear hebben geportretteerd, bijvoorbeeld Ian McKellen, Laurence Olivier of Johnny Kraaijkamp sr., maar ik doe het toch op mijn eigen manier.” 

Welke doelgroep willen jullie aanspreken met dit stuk?
“Niet per se een bepaalde doelgroep, maar het valt me wel op dat er veel middelbare scholieren in de zaal zitten. Ik vind het erg leuk als ik die vijftien, zestien jarigen, maar ook twintigers, met open mond zie kijken. Daaruit blijkt ook dat we een taal spreken die hen aanspreekt. Shakespeare is op zichzelf niet populair bij jongeren, maar wij gaan graag de uitdaging aan om hen toch een leuke avond te bezorgen. Opvallend genoeg krijgen we ook veel lovende reacties van tachtig plussers. De beste reactie komt van een Belgische collega. Hij zei: ‘ik heb zeven King Lears gezien, en ik vond dit de beste. De meest actuele, de meest transparante, de best gespeelde, de mooiste bewerking’. Dat is natuurlijk geweldig om te horen.”

Hoe ervaar jij interactie met het publiek als je op de planken staat?
“Interactie voel je. Je merkt wanneer het stil is, wanneer er geroezemoes is, wanneer er gelachen wordt, wanneer het lachen wegsterft, kortom; je hebt als acteur de zaal aan een touwtje. Dat is niet altijd zo hoor. Ik heb wel eens de voorstelling Mannen komen van mars, vrouwen van Venus gespeeld voor de management afdeling van een groot bedrijf. In die voorstelling ga ik letterlijk het gesprek aan met het publiek over het persoonlijke leven, seks, hoe je met mannen en vrouwen omgaat, et cetera. Nou, ik heb werkelijk waar nog nooit zo’n ongeïnteresseerde groep voor me gehad als toen. Na nog geen tien seconden wist ik al wat de sfeer zou worden voor het komende uur. Als ik niet was opgekomen, was het ook goed geweest. Ik zag ze denken; ‘je kunt me wat, ik ga jou niks wijzer maken over mijn privéleven’. Het leek wel zes uur te duren, verschrikkelijk. Het was de hel. Normaal blijf ik altijd na afloop van een voorstelling om met bezoekers te praten in de foyer, maar hier niet. Ik wilde er zo snel mogelijk weg.”

Hoe zorg je dat je gefocust blijft tijdens het spelen?
“Ik denk altijd in het hier en nu, dat heeft voor en nadelen. Ik ben me bewust van wat ik aan het doen ben, maar als ik een afspraak met iemand heb, moet ik er vijf minuten van te voren aan herinnerd worden, anders vergeet ik het. Tijdens het spelen werkt het ook zo. Ik weet waar ik op het podium mee bezig ben, maar als iemand in de zaal lang hoest, raak ik afgeleid en heb ik de neiging om te zoeken waar het geluid vandaan komt. Als acteur is het belangrijk om de actualiteit mee te nemen in je spel. Als het dondert en bliksemt, kan ik dat niet negeren. Als ik dat zou doen, ben ik een slechte acteur. Dan handel ik niet in het hier en nu, maar ben ik domweg een lesje aan het opdreunen.” 

Wat is er altijd standaard aanwezig in jouw kleedkamer?
“Mijn zilveren koffer. Daar zit niets geheims in hoor, vooral veel rotzooi. Pleisters, pennen, Pritt lijmstiften, een munt met Napoleon erop die ik heb gekregen toen ik in het gelijknamige toneelstuk speelde, een papiertje met lieve wensen van een theater waar ik ooit heb gespeeld, tandpasta, een schaar, markeerstiften, batterijen voor de tondeuse, handcrème, schoenencrème, Elizabeth Arden Eight Hour Cream, een spuit waar ooit nepbloed in heeft gezeten en medicijnen; diazepam en tramadol. Die heb ik altijd bij me, omdat ik soms erg last heb van de dubbele hernia in mijn rug. Dat heb ik overgehouden aan een speedboot ongeluk tijdens de opnames van Amsterdamned in 1987. Helaas is het inoperabel, dus ik kom er nooit vanaf, maar ik blijf hoe dan ook op het toneel staan. Ook met pijn kun je spelen. Als een voorstelling niet doorgaat, dan is of het theater afgebrand, mijn tegenspeler gewurgd, een tropische storm gaande of de sneeuw ligt zes meter hoog waardoor ik het theater niet kan bereiken. In alle andere gevallen ga ik gewoon op.”

In maart 2019 staat Huub Stapel ook in Zwolle met de tragikomedie (Huubs favoriete genre!) ‘De Waarheid’. Heb je ‘King Lear’ in Zwolle gemist? Geen zorgen! Het stuk staat onder andere ook in Enschede, Deventer en Leeuwarden. Klik hier voor de hele speellijst met alle locaties en data.

Neem ook eens een kijkje bij: De Waarheid.


diagonale streep Uitgelicht

Allesvanwaarde

Veenfabriek

Alles van waarde
do 29 nov 20.30 uur

informatie Meer info

We zijn hier voor Robbie van Maria Goos - Een herkenbaar familiedrama vol humor en confrontaties

We zijn hier voor Robbie van Maria Goos

Een herkenbaar familiedrama vol humor en confrontaties
v.a. 4 dec

informatie Meer info

The Color Purple

The Color Purple

30 nov
t/m
1 dec

informatie Meer info

nieuws diagonale streep Meest gelezen

ArtEZ studenten over het theater

In gesprek met.. Liselot Nakken en Marije de Haan

ArtEZ studenten over het theater

kalender za 17 november 2018

informatie Lees meer

digitale nieuwsbrief

Bezoekadressen

Schouwburg Odeon
Blijmarkt 25
8011 ND Zwolle

Theater De Spiegel
Spinhuisplein 14
8011 ZZ Zwolle

Kaartverkoop

0900 - 1435 (€0,45 / minuut)

Kassa Schouwburg Odeon
(in Café Foyé)

Dagelijks van 10.00 - 20.30 uur

Kassa Theater De Spiegel
Vanaf één uur voor de voorstelling

favoriet van Volg ons op