In de kleedkamer met.. Kirsten van Teijn

Nagenieten van 'Nobel'

kalender do 4 oktober

Kirstens essentials voor in de kleedkamer: een toilet, water en keelpastilles. Ohja, en appelsap, want dat is goed voor haar stem. Vorige week stond ze met de try-out van haar voorstelling ‘Nobel’ in het Papenstraattheater en wat was het leuk! Samen met gitarist Leon Sibum maakte ze er tot twee keer toe een feestje van. 

Knus hè, het Papenstraattheater?
“Ja! Ideaal voor try-outs, je kunt hier goed testen hoe het publiek op je voorstelling reageert. Bij de eerste try-outs voel ik me altijd net Bambi op het ijs, dus dan is zo’n kleiner zaaltje wel prettig. Soms ga ik vol op m’n snufferd, dan sta ik weer op, glij ik weer onderuit en hop, daar sta ik weer: het gaat alle kanten op.”

Hoe ben je op de naam ‘Nobel’ gekomen?
“Ik liep al langer met het idee om iets te maken rondom dit thema, want ik vind ‘nobel’ erg veelzeggend in deze tijd. De voorstelling gaat over nobel zijn als persoon, maar ook over de term ‘noblesse oblige’: met harde hand in het plaatje geduwd worden. De leidraad van deze voorstelling wordt gevormd door de perfecte plaatjes waar we de hele dag mee geconfronteerd worden. We zijn continu bezig onszelf te vergelijken met anderen, erg pijnlijk. Met deze voorstelling wil ik graag emoties losmaken bij het publiek. Aan de reacties te horen lukt dat aardig.”

Welke reactie zie jij het liefst bij het publiek?
“Het mooiste vind ik wanneer bezoekers de voorstelling als troostend ervaren en ze zich realiseren dat ze niet aan het ‘perfecte plaatje’ hoeven te voldoen. Er waren laatst zelfs een paar mensen die huilden, omdat het zo herkenbaar was. In deze voorstelling ben ik heel persoonlijk. Dat is eng, maar ik merk dat mensen daardoor wel sneller aanhaken en zich herkennen in het verhaal. Een paar weken geleden speelde ik een half uurtje van deze voorstelling op het Theater Festival Boulevard in Den Bosch en vond ik na afloop zelfs geschreven briefjes op de grond over hoe geroerd sommigen waren.”

Heb je wel eens last van plankenkoorts?
“Nee hoor, alleen gezonde zenuwen, vooral voor try-outs. Premières voelen ook altijd verschrikkelijk. Een minuut van te voren denk ik alleen maar ‘waarom doe ik dit? Wáárom doe ik dit?’, maar zodra ik op het podium sta, is alles meteen goed. Ik vind het geweldig om het publiek te raken met mijn verhaal en om alle emoties te ervaren: de lach, de ontroering, de ontlading. Voor Leon en mij is elke voorstelling een feestje. Tijdens de liedjes gaan we helemaal los, om vervolgens in het tekstgedeelte weer de rust te vinden.”

Wat zijn je dromen en ambities, vijf jaar na je afstuderen aan de Koningstheateracademie in Den Bosch?
“Ik probeer me zoveel mogelijk te onderscheiden van anderen om op te vallen in het grote aanbod aan cabaretiers. Ook wil ik de stap maken van kleine naar de iets grotere zalen. Kijk, uiteindelijk is Carré natuurlijk de droom, maar ik doe het allemaal in mijn eigen tempo. De première van ‘Nobel’ is in de Haarlemse Stadsschouwburg. Dan treed ik op voor 800 man, zo gaaf! De afgelopen jaren zijn er al een aantal van mijn dromen in vervulling gegaan, waaronder spelen in de Kleine Komedie in Amsterdam en mijn huidige samenwerking met cabaretregisseur Jessica Borst, die ook voorstellingen van onder andere Brigitte Kaandorp en Pieter Derks regisseert. Mijn afstudeerproductie is gemaakt samen met de regisseuse van het Belgische duo Kommil Foo. Dat was ook echt een eer!”

Heb je bepaalde gewoonten voor en na de show?
“Van te voren: inzingen en diep ademhalen. Ik focus me dan graag even compleet op mezelf, zodat ik daarna kan knallen voor het publiek.  Hoe moe ik soms ook ben, vlak voor een optreden sta ik altijd te stuiteren. Wat dat betreft is adrenaline de grootste harddrug die er is. Zodra ik het podium afkom, neem ik een keelpastille en drink ik graag appelsap, dat is goed voor mijn stem. Daarna ga ik altijd even een praatje maken met de bezoekers om reacties op de show te horen.”

Wat is altijd aanwezig in jouw kleedkamer?
“Ik ben niet zo veeleisend, zolang er water is en een toilet ben ik gelukkig. Ik heb het één keer meegemaakt dat er geen toilet was in de kleedkamer en ik door het publiek moest lopen om naar het algemene toilet te gaan.. dat vond ik maar niks. Verder heb ik altijd keelpastilles bij me en zijn mijn printer en strijkbout ook mee op tour. Tijdens try-outs sleutel ik constant aan mijn teksten, dus vlak voor ik opga print ik de nieuwste tekst uit om mee te nemen naar het podium. Anderhalf uur aan tekst onthoud je niet na een paar voorstellingen, dus als ik het niet meer weet, spiek ik even. De première is pas eind november, dus ik kan nog even oefenen!”

Kirsten in Zwolle gemist? Geen zorgen! Ze staat onder andere ook in Kampen, Meppel, Steenwijk en Almelo. Klik hier voor de hele speellijst met alle locaties en data.

Neem ook eens een kijkje bij: Katinka Polderman.


diagonale streep Uitgelicht

Hans Croiset en Elsie de Brauw | Theater Rotterdam - Heisenberg

Hans Croiset en Elsie de Brauw | Theater Rotterdam

Heisenberg
wo 27 feb 20.00 uur

informatie Meer info

Blaudzun & Amsterdam Sinfonietta - Breder dan klassiek

Blaudzun & Amsterdam Sinfonietta

Breder dan klassiek
zo 13 jan 20.00 uur

informatie Meer info

Scotch & Soda - Muzikale circusshow van wereldklasse

Scotch & Soda

Muzikale circusshow van wereldklasse
18 t/m 23 dec

informatie Meer info

nieuws diagonale streep Meest gelezen

Vier de kerstdagen en bezoek Charley de musical!

Vier de kerstdagen en bezoek Charley de musical!

Eerste en tweede kerstdag in Theater de Spiegel

kalender do 13 december 2018

informatie Lees meer

digitale nieuwsbrief

Bezoekadressen

Schouwburg Odeon
Blijmarkt 25
8011 ND Zwolle

Theater De Spiegel
Spinhuisplein 14
8011 ZZ Zwolle

Kaartverkoop

0900 - 1435 (€0,45 / minuut)

Kassa Schouwburg Odeon
(in Café Foyé)

Dagelijks van 10.00 - 20.30 uur

Kassa Theater De Spiegel
Vanaf één uur voor de voorstelling

favoriet van Volg ons op