In de kleedkamer met... Met de Botte Zijde

Vooruitblik op 'De Perfecte Mens: burn out or burn in'

kalender wo 20 november

In de huidige maatschappij zijn we constant opzoek naar perfectie. We leggen de lat steeds hoger en dat brengt de nodige consequenties met zich mee. Op 20 november laat De Perfecte Mens: burn out or burn in op spijkerharde en komische wijze zien wat er gebeurt als de prestatiedrang bezit van je neemt. Voor de rubriek ‘In de kleedkamer met…’ sprak marketingstagiaire Sanne, met de tekstschrijver/regisseur van theatergroep Met de Botte Zijde, Robin Kisjes en actrice Willeke de Boer over absurde opdrachten, perfectie, het arbeidsbureau en hun kleedkamerrituelen. 

"Is het beeld dat de maatschappij van je heeft zo belangrijk dat je daar een burn-out voor op de koop toeneemt?"

Hoe voelt het om terug te zijn bij Zwolse theaters met deze voorstelling? 

Robin: “Heel spannend, we hebben er echt zin in. Na de try-out die ook hier was, gaan we er nog een keer voor. We zijn benieuwd of er mensen zijn die nog een keertje komen kijken.” 

Zijn recensies of reacties die jullie bijgebleven zijn over De Perfecte Mens

Robin: “Jazeker. Er waren heel wat positieve reacties bij de try-out. Hier en daar hoorden we verbeterpunten, waar we mee aan de slag zijn gegaan.”  

Willeke: “Één van die verbeterpunten is dat men meer mee wil(de) leven met Marieke, de hoofpersoon die ik speel in deze voorstelling en dus hebben we vooral gewerkt aan de tekst en de opbouw, zo zijn er wat dingen uitgehaald waardoor het nu krachtiger en bondiger is geworden.” 

Robin, jij bent verantwoordelijk voor die tekst en regie. Hoe ben je op het idee gekomen van De Perfecte Mens

Robin: “Bij Met de Botte Zijde maken we maatschappijkritisch theater met een komische twist. Vaak laat ik me dus inspireren door actuele onderwerpen die leven onder de mensen. Al moet ik eerlijk bekennen dat de burn-out mij vrij onbekend was voor ik op onderzoek uitging. Dat onderzoek heb ik gedaan met mensen die wel ervaringsdeskundig waren om er vervolgens de voorstelling op te baseren.” 

Willeke: “Om Robin hieraan te vullen, wil ik nog wel zeggen dat we soms wel een klein beetje hebben ervaren hoe het zou zijn om een burn-out te hebben. Door de vele verplichtingen en stress die er vrijkwamen bij en naast het realiseren van deze voorstelling, kunnen we ons wel voorstellen, hoe het moet voelen aan het begin van zo’n burn-out. Je persoonlijke grenzen vervagen langzaam. Je wil altijd graag alles pakken wat je kan, maar soms ga je hiermee ook je eigen grenzen over.” 

Waarom is er voor het arbeidsbureau gekozen als setting? 

Robin: “Ik hou ervan om verschillende lagen te creëren. Het arbeidsbureau is een plek waar mensen aan het werk zijn, maar ook werk zoeken voor anderen. Je werkt hierdoor in een setting met werknemers en werkgevers. Een bedrijf wat goed wil functioneren en mensen die bezig zijn met een zoektocht. Ook zoek ik altijd naar een locatie die mensen herkennen. Veel mensen weten wat een arbeidsbureau is, ook al zijn ze er zelf niet altijd binnen geweest.”  

Willeke: ”Maar vergis je niet, het onze is een tikkie apart en absurdistisch. We heten niet voor niets Met de Botte Zijde haha…” 

Welke absurde dingen gebeuren er zoal? 

Willeke: “Als Marieke stap ik een virtuele wereld in, waarin ik best wel absurde opdrachten moet doen om punten te verdienen. Die punten corresponderen dan weer met een passende baan.”

Kan je een voorbeeld noemen van zo’n absurde opdracht? 

Willeke: “Ja hoor, bij dit arbeidsbureau vinden ze het heel erg nodig en waardevol als ik fatsoenlijk de tango kan dansen.” 

Omdat de voorstelling zo absurd is, kan ik me voorstellen dat er ruimte is voor improvisatie? 

Robin: “Uiteraard gebeurt er weleens iets wat niet in het script staat. De tekst van het script staat van tevoren al vast maar aan begin van de repetities ontstaan veel leuke aanvullingen door improvisatie vanuit mijn spelers. Wel is het op een gegeven moment klaar. Je kan niet blijven improviseren. Tenminste, het zou wel kunnen, maar ik merk dat ik graag de touwtjes in handen hou haha... Constante verandering geeft mij de kriebels. Ik hou van heldere keuzes en strakke vormen.” 

Zijn er nu al leuke anekdotes van onderweg te vertellen? 

Willeke: “Niet zo zeer van onderweg, maar wij zijn een (te) gekke theatergroep met mensen die het heel goed met elkaar kunnen vinden. Tijdens de repetities improviseren we bijvoorbeeld wel veel. Dus het kan zomaar zijn dat er iemand ineens dansje doet of iemand verzint een aparte manier om het opruimen leuk te maken. Er gebeurt altijd wel wat.” 

Dan moet het bij jullie in de kleedkamer ook heel leuk zijn! Hebben jullie kleedkamerrituelen?  

Willeke: “Het belangrijkste ritueel dat we hebben is dat Robin voordat we opgaan voor ons kookt.” 

Robin: “Dat klopt. Vind ik leuk en belangrijk. Breng graag mensen bij elkaar in het theater. In de coulissen doe ik dat met eten.”  

Wat willen jullie nog meegeven over De Perfecte Mens

Robin: “Eigenlijk wil ik mensen niet te veel sturen. Desondanks kan je over De Perfecte Mens lang na praten. Dat gebeurt ook is onze ervaring. We sturen je met plezier naar huis met buikpijn van het lachen, terwijl je toch stiekem nadenkt over je eigen beeld van perfectie.” 

Willeke: “Voor mij gaat de voorstelling heel erg over het verleggen van je grenzen. Hoe ver ga je nog als je weet dat je al te ver bent gegaan? Is het beeld dat de maatschappij van je heeft zo belangrijk dat je daar een burn-out voor op de koop toeneemt? Ik ben benieuwd wat iedereen daar voor zichzelf op zal antwoorden.” 

'De Perfecte Mens: burn out or burn in’ niet in Zwolle zien? Geen zorgen! De voorstelling staat ook in Steenwijk en Deventer.

Tekst: Sanne ter Heide


diagonale streep Uitgelicht

Marcel Hensema - Alles in de hens

Marcel Hensema

Alles in de hens
do 9 jan 20.00 uur

informatie Meer info

Het Zwanenmeer - Charkov City Opera & Ballet

Het Zwanenmeer

Charkov City Opera & Ballet
wo 25 dec 15.00 uur

informatie Meer info

Back to Oz 8+ - Het Filiaal theatermakers, Stadsschouwburg Utrecht, K.O.Brass! en Slagwerk Den Haag

Back to Oz 8+

Het Filiaal theatermakers, Stadsschouwburg Utrecht, K.O.Brass! en Slagwerk Den Haag
za 4 jan 19.30 uur

informatie Meer info

nieuws diagonale streep Meest gelezen

Makers gezocht voor Theater Na de Dam

Makers gezocht voor Theater Na de Dam

4 mei, 21.00 uur

kalender di 12 november 2019

informatie Lees meer

digitale nieuwsbrief

Bezoekadressen

Schouwburg Odeon
Blijmarkt 25
8011 ND Zwolle

Theater De Spiegel
Spinhuisplein 14
8011 ZZ Zwolle

Kaartverkoop

0900 - 1435 (€0,45 / minuut)

Kassa Schouwburg Odeon
(in Café Foyé)

Dagelijks van 10.00 - 20.30 uur

Kassa Theater De Spiegel
Vanaf één uur voor de voorstelling

favoriet van Volg ons op