Interview met Marcus Azzini en Hannah van Wieringen

Over On the Road

kalender wo 15 februari

Marcus, waarom wilde je van dit boek theater maken?

Marcus: “De gedachte is ontstaan bij het drieluik over jonge mensen die zoeken naar alternatieve vormen van samenleven. De eerdere delen zijn (in) Koud Water en They are just kids, gemaakt op basis van de boeken Huis aan het eind van de wereld van Michael Cunningham en Just Kids van Patti Smith. Die twee werken zijn geschreven nadat On the Road geschreven is. Voor het derde deel kozen we dus niet alleen voor het verhaal van On the Road maar ook voor de voorloper van de latere verhalen. Het maakt de cirkel rond.”

Waar gaat het boek volgens jullie over?

Hannah: “Als ik maar één ding mag kiezen: vriendschap. Over dat hele grijze geweldige grote gebied waarin aantrekkingskracht, verliefdheid, bewondering, verwantschap en jaloezie allemaal een rol spelen. Vriendschap is in het algemeen een literair onderwerp waar ik een zwak voor heb.”

Marcus: “Voor mij is het een verhaal over je jeugdliefde. Op het moment dat alles nog mogelijk is. Dat gaat zeker ook over vriendschap, en dat er ongekend veel manieren zijn om vriendschappen te hebben. Het prachtige aan het leven is, dat we niet zonder elkaar kunnen. Die verbintenis geeft ons wortels, maar die wortels kunnen je ook belemmeren. De aantrekkingskracht om “vrij” van je wortels te leven is groot. Die gedachte is van alle tijden en levensfases.”

Wat bracht het boek bij je teweeg toen je het las en herlas?

Marcus: “Je haalt uit het boek wat je op het moment dat je het leest nodig hebt. Als je het boek op jonge leeftijd leest, lees je alleen de romantiek en energie van het boek, de bewegings-  en veranderingsdrift. Het is alsof er niemand vóór jou geleefd heeft en dat je daar dus geen leer uit kan trekken. Dat je alles zelf gaat ontdekken en doen. Je schept je eigen wereld. Nu ik het weer heb gelezen, komt de sociale context van die tijd naar boven. Bijvoorbeeld hoe racistisch en seksistisch die tijd was. Jack Kerouac gebruikt woorden die de tijd weerspiegelen, zoals het woord ‘neger’. Kerouac was bezeten door de Afro-Amerikaanse cultuur. Hij was gefascineerd door de levensstijl, de muziek en de kracht die ervan af straalde. Zijn obsessie maakte dat hij zelf ook zwart zou willen zijn geweest, dat zegt hij een paar keer in het boek. Wat met terugwerkende kracht natuurlijk ongelofelijk naïef is, want zwart zijn in die tijd was heel complex. In die tijd was het beter te denken dat ‘negers’ tof waren dan ze te discrimineren. Maar positieve discriminatie is ook discriminatie. Er moest nog zoveel gebeuren en bevochten worden.”

Hannah: “On the Road was voor mij nooit een jeugdervaring. Dus die eerste hevige verliefdheid voor het werk heb ik moeten missen. Maar ik houd veel van de vitaliteit van het boek. Van hoe zoveel personages zich voluit in het leven werpen. Met overgave en naïviteit. Ik houd van de bedwelmende kracht van de levenslust die daaruit spreekt. Van de taal, waar Kerouac dat levensgevoel ingiet, alsmaar voortrazend en beschrijvend, als een enthousiast kind bijna: en dit en dat en dit nog en ook dat. Je raakt geactiveerd, je wordt erdoor meegesleurd. Door die zin om alles wat je meemaakt te delen.”

Wat maakt het leven van de personages eind jaren ’40 nu nog fascinerend?

Marcus: “Het is een coming-of-age verhaal. De personages doorbreken oude patronen en zoeken naar alternatieven om te leven. Ze hebben de moed om te leven, om te zijn wie ze willen zijn. Het is een beweging die een hele generatie heeft geïnspireerd.”

Hannah: “Op een bepaalde manier belichamen zij de grote vlucht die we misschien allemaal ergens in ons achterhoofd wel zouden willen maken. Waar wij, of waar verstandige mensen praktische bezwaren opwerpen – gezin, studie, carrière, ‘zwerven is niet efficiënt’ – stappen zij naar buiten en gaan ze op pad, rücksichtslos. Dat is toch razend aantrekkelijk. Met een leeg notitieblok en zin in alles, een reis beginnen.”

Hannah, waardoor heb je je laten inspireren tijdens het maakproces?

Hannah: “Ik heb veel naar muziek geluisterd tijdens het werk. De onrust en jachtigheid borrelden op uit de woorden van het boek, maar ook zeker uit de jazz en mambo die er opstond tijdens het schrijven. En Allen Ginsberg, ik heb heel veel poëzie van hem gelezen. Er is ook veel audio van hem te vinden online. Ik ben eigenlijk een beetje verliefd geworden op Allen Ginsberg. En dat is ook wel te merken denk ik. We geven hem meer ruimte dan hij in het boek krijgt. Ik heb veel aantekeningen die bij elkaar te lezen zijn als ode aan Allen Ginsberg. Misschien moet dat een gedicht worden uiteindelijk: Ode aan Allen.”

Marcus, waarin hangt On the Road voor jou samen met de andere voorstellingen in het drieluik?

Marcus: “Ieder van ons is steeds op zoek naar de volgende stap in zijn leven om te blijven groeien. We moeten onszelf steeds opnieuw uitvinden. We ‘kiezen’ daarbij steeds opnieuw onze familie: de mensen waar je bij wil horen. De drie voorstellingen verbinden zich met elkaar omdat het verhalen zijn van en over mensen die dat proces in extreme vorm doormaken. `Hoe nu mens te zijn’ vragen deze personages zich af. Dat is een vraag die telkens een nieuw antwoord oproept en die ik met liefde telkens opnieuw probeer te beantwoorden in de voorstellingen.”

Neem ook eens een kijkje bij: .


diagonale streep Uitgelicht

Toneelgroep Oostpool - iHo met Hans Dagelet, Jacqueline Blom e.a.

Toneelgroep Oostpool

iHo met Hans Dagelet, Jacqueline Blom e.a.
vr 13 okt 19.30 uur

informatie Meer info

My Fair Lady - de musical

My Fair Lady

de musical
22 t/m 24 dec

informatie Meer info

Fiddler on the Roof - de musical Anatevka

Fiddler on the Roof

de musical Anatevka
3 t/m 8 apr

informatie Meer info

nieuws diagonale streep Meest gelezen

Thomas Acda in musical Fiddler on the Roof

Thomas Acda in musical Fiddler on the Roof

kalender do 22 juni 2017

informatie Lees meer

digitale nieuwsbrief

Bezoekadressen

Schouwburg Odeon
Blijmarkt 25
8011 ND Zwolle

Theater De Spiegel
Spinhuisplein 14
8011 ZZ Zwolle

Kaartverkoop

0900 - 1435 (€0,45 / minuut)

Kassa Schouwburg Odeon
(in Café Foyé)

Dagelijks van 10.00 - 20.30 uur

Kassa Theater De Spiegel
Vanaf één uur voor de voorstelling

favoriet van Volg ons op