Interview met Yentl en De Boer

kalender di 15 augustus

Yentl Schieman en Christine de Boer, alias Yentl en De Boer, hebben twee krankzinnige jaren achter de rug. Krankzinnig als in: krankzinnig succesvol. Een paar jaar geleden moest er nog ernstig aan dagdromen en carrièreplanning worden gedaan. Toen waren ze al een duo – al vanaf het moment dat ze samen op de Kleinkunstacademie zaten konden ze het goed met elkaar vinden en allicht ga je dan samen op het toneel staan – maar nog wel een wat ploeterend duo. De Boer kon de kost verdienen door in een musical te staan, Yentl was nog gewoon kroketten aan het bakken bij de bedrijfskantine van de VU. Dat was een baantje dat ze ’s ochtends kon doen, zodat ze ’s avonds met De Boer op kon treden.

Glamourous? Nog niet echt. En toen werd het plan ‘haal Yentl uit het vet’ bedacht, om die carrière eens een klein beetje in de lift te krijgen.

Dat is inmiddels gelukt, kunnen we concluderen.

Het begon met de Annie M.G. Schmidt-prijs voor hun lied Ik heb een man gekend, een instantklassieker. Daarna waren er vele optredens in de tv-programma’s Opium en RTL Late Night. En ondertussen was er de succesvolle tournee van De snoepwinkel is gesloten. Het nieuwe theaterprogramma, Magie, start in februari 2018, maar daarvoor gaan de dames doen waar ze het allermeest van houden: een concerttour met in de rug een volledige band.

Wat is eigenlijk het grote voordeel van een duo zijn?

De Boer: ‘Een van de voordelen is dat je je niet over de kop werkt, we houden elkaar in toom. En we bewonderen elkaar. Als ik iets geschreven heb, wil ik heel graag dat Yentl het mooi vindt. We zijn elkaars eerste criticaster. Het allerfijnste is dat je, als je niet meer weet hoe je verder moet, altijd de ander nog hebt.’

Yentl: ‘Maar het schrijven zelf doen we alleen. Als je de allereerste versie van een liedje schrijft, moeten er geen andere oren in de kamer zijn.’

Jullie hebben inmiddels ook heel veel actuele liedjes voor tv geschreven. Dat moet onder hoge druk zijn gebeurd.

C: ‘We hadden een keihard kantoorschema, tegelijkertijd waren we ook nog onze nieuwe voorstelling aan het maken. Was ook wel lekker, want dan is er niet zo veel ruimte om heel kritisch te zijn. Dat is ontzettend productief. En leerzaam: als we nu een liedje gaan schrijven, hebben we altijd een duidelijk idee wáár we heen willen gaan. Daar wordt een lied veel helderder van.’

Die liedjes zijn veranderd, in de loop der jaren. Hun stemmen niet, die kronkelen op wonderbaarlijke wijze om elkaar heen.

De Boer: ‘Er is één nummer waar we gewoon een beetje bang van werden.’

Yentl: ‘Alsof er geesten in het spel waren.’

C: ‘Het nummer Superhelden – in het beginstuk zou ik de hoge stem zingen en Yentl de lage stem, en dat moest dan op een zeker moment wisselen. We namen het even op om te horen hoe het klonk, en we werden hélemaal gek, want we konden zelf ook niet meer horen wie wat nou zong.’

Maar de onderwerpen – vroeger vooral over dit vriendje dat wél leuk was en dat vriendje dat níet leuk was – worden steeds gevarieerder.

De Boer: ‘We durven nu ook wat zwaardere onderwerpen aan te pakken.’

Maar waar ze altijd over blijven zingen, zijn sprookjes, magie en tovenarij.

De Boer: ‘Onze liedjes gaan er vaak over hoe je aan de werkelijkheid kan ontsnappen.’

Yentl: ‘Eigenlijk zou ik het liefst in zo’n magische, Harry Potter-achtige wereld willen wonen. Toen ik een jaar of veertien was kwamen de Harry Potter en Lord of the Ring-films uit, ik ben daar zó diep in gegaan. Mijn vriend doet wel eens een spel met mij, hoe ik het zou vinden als er een brief op de deurmat zou liggen om naar die school van Harry Potter te gaan. Ik ga daar dan helemaal in mee, maar op het eind kan ik bijna huilen omdat die brief tóch nooit zal komen. Ik wilde daar een liedje over schrijven, maar dat is bijna té persoonlijk voor mij. Ik wil de wonderlijke dingen van de wereld vinden, maar die zijn er gewoon niet zo veel. Ik heb een diep verlangen naar prinsessen en draken en kastelen. Misschien komt het omdat mijn moeder kleuterjuf is, zij is gewoon heel erg van de sprookjes.’

De Boer: ‘Zo’n diepe hang naar het toverachtige heb ik niet, maar ik vind het wel fijn om de realiteit een klein beetje scheef te bekijken.’

Maar nu eerst de concerttour.

De Boer: ‘De kick is dat het ineens heel wat anders is dan met z’n tweeën een cabaretprogramma spelen. En die band, die kan gewoon dingen die wij niet kunnen. We kunnen het wel verzinnen – ‘het zou vet zijn als er nu zó’n drum zou zijn’ – maar zij kunnen het ook echt uitvoeren.’

Yentl: ‘Het gevoel dat er iets achter je staat dat je optilt, is gewoon fantastisch.’

Tekst: Gijs Groenteman

Neem ook eens een kijkje bij: Yentl en De Boer in Concert.


diagonale streep Uitgelicht

Nederlands Dans Theater 1 - Adrift

Nederlands Dans Theater 1

Adrift
di 10 okt 20.00 uur

informatie Meer info

Het Nationale Theater -  The Nation - Een zesdelige theaterthriller over een op hol geslagen samenleving

Het Nationale Theater - The Nation

Een zesdelige theaterthriller over een op hol geslagen samenleving
2 t/m 3 dec

informatie Meer info

Lift Me Up!: De Dansers - The Basement

Lift Me Up!: De Dansers

The Basement
za 18 nov
16.30
19.30

informatie Meer info

nieuws diagonale streep Meest gelezen

TERROR: een ‘battle’ tussen gevoel en verstand

TERROR

Een 'battle' tussen gevoel en verstand

kalender vr 15 september 2017

informatie Lees meer

digitale nieuwsbrief

Bezoekadressen

Schouwburg Odeon
Blijmarkt 25
8011 ND Zwolle

Theater De Spiegel
Spinhuisplein 14
8011 ZZ Zwolle

Kaartverkoop

0900 - 1435 (€0,45 / minuut)

Kassa Schouwburg Odeon
(in Café Foyé)

Dagelijks van 10.00 - 20.30 uur

Kassa Theater De Spiegel
Vanaf één uur voor de voorstelling

favoriet van Volg ons op