Isabelle Beernaert over Ne Me Quitte Pas

kalender do 29 december

Het verlangen naar de hand die je vastgrijpt

‘Er is een breuk. Je gaat van hem weg. Terwijl je wegloopt hoop je op een hand. Zijn hand, die je tegenhoudt, vastgrijpt. Blijf. Blijf bij mij.’ Isabelle Beernaert is even stil, glimlacht dan. ‘Je hoopt het, maar het gebeurt niet.’

Iedereen die ooit liefhad en de liefde verloor, kent dit gevoel. Het is zowel universeel als intiem en persoonlijk. Het is tevens het autobiografische verhaal waarmee choreografe Beernaert de theaterzalen inging. Na haar succes bij So You Think You Can Dance en haar overwinning bij The Ultimate Dance Battle sloeg de voorstelling Ne Me Quitte Pas in als een bom: de tournee langs de grote zalen van Nederland en België was onmiddellijk uitverkocht.

Stem
De titel Ne Me Quitte Pas leende ze van Jacques Brel, die zingt over het hartstochtelijke verlangen lief te hebben, geliefd te zijn. Beernaert: ‘Jacques Brel bezingt de liefde zoals een vrouw hem voelt. Hij verplaatst zich in haar, is haar stem. Hij weet wat ze wil, wat ze wil horen. Maar, zo gaf hij achteraf in interviews toe, ook al geeft hij het verlangen van de vrouw een stem, zelf kon hij nooit aan dat verlangen tegemoet komen. Ne Me Quitte Pas gaat daardoor over het verlangen van de vrouw, maar ook over de lafheid van de man. En waarom durft die man niet? Omdat de vrouw twijfelt. Zo liggen er in elke liefde lagen op lagen die ik probeer te doorvoelen. Voor mij was Ne Me Quitte Pas een voorstelling als een hartekreet. Ik moest hem maken.’

Puur
Na Ne Me Quitte Pas volgden vijf nieuwe producties, waaronder Glass en Under My Skin. Intense verkenningstochten, steeds dieper gravend naar de emoties en gevoelens die een mens drijven. Beernaert: ‘En nu, zes jaar later bijna, keer ik terug bij dat eerste gevoel. In de tussentijd heb ik opnieuw liefgehad, heb ik opnieuw de pijn van het scheiden gevoeld. Daardoor wilde ik Ne Me Quitte Pas opnieuw maken. Wat heb ik ontdekt? De pijn is hetzelfde gebleven, maar hoe ik er nu mee omga, dát is anders. En dat maakt het stuk ook anders. Iets wat mensen zullen merken die het destijds zagen en nu weer: het gevoel is nog steeds puur en authentiek, het omgaan met dat gevoel is met me meegegroeid. Waar eerst leegte zat, zit nu een zekere rust. Destijds was ik een gewond vogeltje, nu heeft dat vogeltje leren vliegen.’

Herbemeesteren
Beernaert zocht de ingrediënten opnieuw bijeen en ging koken. Maar krachtiger, helderder. Het ‘Herbemeesteren’ van de voorstelling, noemt ze het. ‘Mijn werkproces is voor de dansers soms wennen. We zijn een geheel nieuwe ploeg die met elkaar de zee opgaat. Er zijn geen ervaren zeilers die al eerder met me werkten. Ik had die nieuwe energie nodig, om het oude goed te kunnen bekijken, om de liefde opnieuw te onderzoeken. Ik vertel ze dit: Eerst moet je het durven voelen, dat is één. Daarna moet je het durven tonen, dat is twee. Vervolgens moet je het ook echt delen. Het gevoel moet de zaal in, het moet naar buiten stralen. Dat heeft niets met kracht of stoerheid te maken. Eén van mijn meest sterkste dansers is misschien wel het meest gepantserd. Je moet open durven zijn.’

Groots
Beernaert gebruikt grote, iconische verhalen om haar gevoelens over te brengen, ze gebruikt ook terugkerende kleuren, zwart en wit – en dan in het midden geen grijs, maar hartstochtelijk rood. Grote verhalen met lyrische muziek van Damien Rice, van Muse, van Barbara; grootse melodielijnen. Er zijn nieuwe filmbeelden, geprojecteerd op het beweegbare decor. Er is technisch meer mogelijk: de close-ups zijn scherper, de dansers zijn nog beter zichtbaar.

‘Het zijn verhalen die mensen kennen, waarbij ze zich veilig voelen. Binnen die verhalen maak ik voorzichtig ruimte. Je moet het toe willen laten. Een principe, feitelijk, dat voor ons allemaal geldt; voor mijzelf als maker, voor de dansers en voor het publiek. Alleen als je gevoelens toelaat komen ze dichterbij.’ Beernaert glimlacht weer: ‘Ne Me Quitte Pas, nu nóg dichterbij.’

 

 

Neem ook eens een kijkje bij: .


diagonale streep Uitgelicht

Vier Oost Theater Festival - Theater, muziek en meer!

Vier Oost Theater Festival

Theater, muziek en meer!
vr 16 jun 18.30 uur

informatie Meer info

Fiddler on the Roof - de musical Anatevka

Fiddler on the Roof

de musical Anatevka
3 t/m 8 apr

informatie Meer info

My Fair Lady - de musical

My Fair Lady

de musical
22 t/m 24 dec

informatie Meer info

nieuws diagonale streep Meest gelezen

Vier Oost Theater Festival

Vier Oost Theater Festival

Een gloednieuw theaterfestival in Schouwburg Odeon

kalender do 18 mei 2017

informatie Lees meer

digitale nieuwsbrief

Bezoekadressen

Schouwburg Odeon
Blijmarkt 25
8011 ND Zwolle

Theater De Spiegel
Spinhuisplein 14
8011 ZZ Zwolle

Kaartverkoop

0900 - 1435 (€0,45 / minuut)

Kassa Schouwburg Odeon
(in Café Foyé)

Dagelijks van 10.00 - 20.30 uur

Kassa Theater De Spiegel
Vanaf één uur voor de voorstelling

favoriet van Volg ons op