Interview met Isabelle Beernaert over Under My Skin

kalender di 6 oktober

‘Een zacht streling in je nek, dat is een gevoel dat meteen binnenkomt. Mensen noemen dat, vrij lelijk, ‘erogene zone’. Maar het is veel meer dan dat.’ Het is liefde, het is contact, het is overgave. Het zijn de thema’s van Under My Skin, de vijfde dansvoorstelling van succesvolle choreografe Isabelle Beernaert. Ze werd bekend bij het grote publiek als choreografe van So You Think You Can Dance en als winnares van The Ultimate Dance Battle. De avondvullende dansvoorstelling die ze vervolgens maakte kwam voort uit een behoefte om het verhaal dat ze op tv begonnen was, af te maken. Het werd Ne me Quite Pas. Daarna dienden zich nieuwe verhalen aan. Steeds verder nam ze haar publiek mee haar hartstochtelijke wereld in, een wereld met elementen die voor iedereen herkenbaar zijn, maar ook met verrassende – en vaak hartverwarmende - inzichten.

Liefde
‘In eerdere voorstellingen was ik de mensen door elkaar aan het schudden – en mezelf ook. Als een danser werd geslagen voelde ik dat pets, ook op mijn eigen wang. Nu gaat het dieper. Niet op de huid, ik wil erin. Ik hoop dat de mensen de titel ook opzuigen. Het is ook een vraag: Wat voel jij onderhuids? Wat is liefde eigenlijk? Alleen als je je kwetsbaar opstelt, vind je de liefde. We meten onszelf een survivalpakje aan, een laagje tussen ons en de wereld. Om te voorkomen dat we gekwetst worden, en om geen fouten te maken. Dat pakje maakt ook dat je jezelf slechter kunt bereiken, dat je minder gaat voelen. Terwijl je juist fouten moet maken, juist jezelf moet durven verliezen, anders vind je de liefde nooit.’

Pakje
Met haar vorige voorstelling, Glass, ging dat pakje uit. Het glas brak, de wand tussen mens en de rest van de wereld was weg. ‘En als je daar dan zo naakt staat, zo zonder muur tussen jou en de wereld, dan volgt als vanzelf de vraag: wie ben ik eigenlijk? Soms hoorde ik mezelf op een bepaalde manier tegen mijn kinderen praten en dan dacht ik: hee, dat is de stem van mijn moeder. Dat ben ik helemaal niet. Dat is de invloed van mijn opvoeding, net zoals school invloed heeft, zoals de gehele samenleving zegt dat je verstandig moet zijn. Dat begint al zodra je geboren bent. Onze taak is het om, eenmaal volwassen, onze echte identiteit te zoeken. En dat betekent ook risico’s nemen, angst overwinnen. Anders kunnen we niet gelukkig worden. Veel mensen weten niet meer hoe ze moeten voelen. Ze denken te veel.’

Schrik
Beernaert vertelt hoe haar veelkleurige, internationale, twaalfkoppige dansersploeg schrok toen ze gingen werken aan het overwinnen van angst. De choreografe deed het met ogenschijnlijk simpele opdrachten. ‘Ik liet ze dansen op een kinderliedje. Gewoon meedansen en “lalala” zingen, maar zónder het belachelijk te maken. Of ik liet de dansers blinddoeken. Ze moesten zich achterover laten vallen en erop vertrouwen dat ze door de anderen zouden worden opgevangen.’

De dansers werden er verlegen en emotioneel van. Beerneart begrijpt dat. ‘Het is ook eng om je kwetsbaarheid onder ogen te zien, zonder het te veroordelen. Maar wie een verhaal wil vertellen van liefde, verlies en overgave, moet voorbij de angst durven gaan.’

‘Een interviewster vroeg me laatst: “Waarom vind jij het leuk om mensen aan het huilen te maken?” Ik zei: “Dat vind ik niet leuk, dat moet! Als je niet huilt droog je uit. Je moet tegen een kind ook niet zeggen dat het sterk moet zijn. Nee, je neemt het op schoot en zegt: laat maar stromen.”’ Uiteindelijk kwamen de dansers dankzij alle oefeningen verder. ‘Nu is de groep soms net een kwekkende eendjesvijver. De ervaring heeft het ongeremde kind in ze losgemaakt.’

Zinderen
Muziek is bij zo’n proces van essentieel belang, stelt Beernaert. ‘De muziek in Under my skin balanceert tussen twee muzikale tegenpolen. Etnische muziek aan de ene kant, klassieke muziek aan de andere kant, ertussenin heerlijke covers, zoals La vie en rose, Chasing Cars, Smells like teen spirit,  maar ook filmmuziek van onder andere Enio morricone en Yann Tiersen. Muziek ontroert op heel veel manieren. Trommels die vanaf je voeten je lichaam inkomen en daar tegenover de hoge ijle tonen van klassiek, die via je oor binnenglippen. Waar komen die stromen samen? In je hart. In je buik. Je gaat ervan zinderen.’

Scheuren
Extra uitdaging voor de dansers is dat ze die zindering vijftig keer moeten dansen. Want alleen zó komt hun bij het publiek binnen. Het mag geen kunstje zijn, dat geldt al helemaal voor de hoofdpersoon. ‘Hij maakt dat proces door op het toneel en de enige manier waarop hij kan slagen is door alles te omarmen. Niet alleen in het verhaal, ook van binnen. Het moet echt zijn. Juist door al die fouten te maken en de liefde toe te laten. En dat is geen slap gebaar hé, dat is vechten.

Je leeft als publiek mee, want iedereen kent dat gevoel van scheuren in zijn lijf. Dat heb je bij alle soorten liefde. Het begint al die allereerste keer als je moeder je op de crèche achterlaat. Loslaten voelt als losscheuren. Maar leven gaat niet om het vermijden van het scheuren. Het gaat erom dat je het ziet, voelt en toelaat. Tot onder je huid.’


Under My Skin is op donderdag 3 december te zien in Theater De Spiegel.

 

Neem ook eens een kijkje bij: .


diagonale streep Uitgelicht

Toneelgroep Oostpool - iHo met Hans Dagelet, Jacqueline Blom e.a.

Toneelgroep Oostpool

iHo met Hans Dagelet, Jacqueline Blom e.a.
vr 13 okt 19.30 uur

informatie Meer info

Fiddler on the Roof - de musical Anatevka

Fiddler on the Roof

de musical Anatevka
3 t/m 8 apr

informatie Meer info

My Fair Lady - de musical

My Fair Lady

de musical
22 t/m 24 dec

informatie Meer info

nieuws diagonale streep Meest gelezen

Ed Spanjaard nieuw boegbeeld van het Orkest van het Oosten

Ed Spanjaard nieuw boegbeeld van het Orkest van het Oosten

kalender ma 21 augustus 2017

informatie Lees meer

digitale nieuwsbrief

Bezoekadressen

Schouwburg Odeon
Blijmarkt 25
8011 ND Zwolle

Theater De Spiegel
Spinhuisplein 14
8011 ZZ Zwolle

Kaartverkoop

0900 - 1435 (€0,45 / minuut)

Kassa Schouwburg Odeon
(in Café Foyé)

Dagelijks van 10.00 - 20.30 uur

Kassa Theater De Spiegel
Vanaf één uur voor de voorstelling

favoriet van Volg ons op