Publieksrecensie Tegenwind "Fladderige humor"

Pien Bos - Zwolle

kalender vr 18 maart

Gezien: Try-out in de Stadsgehoorzaal Kampen op 27-01-16

Ondanks het warme nest waaruit cabaretière Lenette van Dongen komt, is het haar allemaal niet ‘aan komen waaien’ in het leven. In haar nieuwe voorstelling ‘Tegenwind’ zegt ze geen zin meer te hebben in optreden, maar in gesprek te willen. We worden als publiek overstelpt met vragen, waardoor de sfeer wat geknepen wordt. Wanneer ze loslaat, wordt de voorstelling meer ontspannen.

De titel ‘Tegenwind’ is niet helemaal op zijn plaats. Het is meer een voorstelling over thuiskomen. Althans, zo komt het op mij over tijdens deze try-out. Ze is blij met haar verhuizing, haar nieuwe leven. Het lijkt haar voor de wind te gaan. De titel mag daarom meer worden uitgediept, want ik ben de rode draad van het verhaal regelmatig kwijt. Van de hak op de tak springend, zoekt ze naar wat werkt en wat niet. Zo gaat ze van een lied over vriendschap naar tuinieren. Van bucketlist naar fuck-it list. Van yogastudio Plomp (met een docente op crocs), naar een prachtig lied van een immigrant.

Het publiek maakt het niet veel uit. Zij houden van Lenette. Precies zoals ze is, fladderend. Ze lachen, klappen en zingen mee met ‘Doris’ en de evergreen ‘Breng eens een zonnetje…’. Mij lukt dat niet zo goed, ik ben één van de jongere mensen in de zaal. Maar haar imitaties van een steenslijper, de kliko en een gaslampje maken me blij. Op haar sterkst is ze wanneer ze een presentatie ‘how to clean your window’ geeft. ‘Een emmer van de Blokker? Donder toch op!’ Ze neemt geen halve maatregelen en voorziet zich van de duurste spullen om haar huis aan kant te krijgen. Muziek, licht, alles werkt mee en ze schittert op het podium. Hou je van Lenette? Ga er heen, dan heb je een leuke avond. Tegen de tijd dat ze in Zwolle speelt zit het wel goed met die rode draad.

Meer info over de voorstelling.

Neem ook eens een kijkje bij: .

diagonale streep Uitgelicht