Interview met Bram Van der Vlugt over zijn rol in Vaders & Zonen

‘Ik geniet me suf’

kalender vr 17 februari

De zoon geeft zijn vader het mooiste cadeau dat hij zich kan wensen: acteren tot de dood er op volgt. Het is een sleutelscène in Vaders & Zonen waarin Bram van der Vlugt speelt met Thijs Prein en Merijn de Jong. Van der Vlugt is opgetogen. ‘Ik geniet me suf.’

Reizend tussen New York en Los Angeles correspondeerde Thijs Prein met schrijvers als Arnon Grunberg, Ramsey Nasr, Tommy Wieringa en Thomas Verbogt over vaders en zonen. Het vormt de basis voor het script dat hij schreef samen met regisseur Gerardjan Rijnders. Een toneelstuk over een oude acteur die al jaren niet meer speelt, maar wel dagelijks met zijn zonen Shakespeares King Lear repeteert.

Gaat deze voorstelling over Bram van der Vlugt?
‘Het komt soms wel heel dichtbij, maar ik ben hier niet mezelf. Het verhaal gaat over een acteur en zijn twee zonen, Karel en Abel. De ene is dol op hem, de ander minder. Karel vindt hem eigenlijk een miezerig mannetje. De acteur leeft voor toneel, het is zijn leven en het wordt zijn dood. Mooi zijn de verwijzingen naar King Lear. Zo vraagt de vader zich af wie van zijn kinderen het meeste van hem houdt.’

Wat is de kern van het verhaal?
‘Het gaat over een zoon die zijn vader zoekt. Die vader is acteur, maar wat is een acteur? Iemand die steeds refereert aan zijn geleerde teksten? Iemand die schittert door afwezigheid en zijn kinderen verwaarloost? Karel zegt hem dat hij moet stoppen met toneel, omdat hij niets voorstelt. Dat doet me denken aan Actie Tomaat en aan de tijd dat acteurs nog sterren waren en in een koets naar het Leidseplein werden gereden. Als je hen het vak afpakt, kom je aan de essentie van hun bestaan, raken ze aan de drank of verliezen in één nacht al hun haar. Dat raakt me. Ik ben 82 en blijf spelen zo lang ik kan.’

Vaders & Zonen is een nieuwe tekst. Zo’n script verandert nogal eens tijdens het repeteren, is dat niet lastig?
‘Jazeker. Ik vond het idee van Thijs mooi, maar wilde wel eerst tekst zien. Ik heb dan ook een voorbehoud gemaakt om mee te doen, want het script moet me wel liggen. Bij versie drie heb ik toegezegd. Inmiddels zijn we bij versie zeven. Het klopt dat wijzigingen verwarrend kunnen zijn, maar het is ook leuk want het geeft meer mogelijkheden om iets uit te proberen.’

Is publiek nog steeds verslavend?
‘Aandacht is cruciaal voor een acteur. Ik houd ervan. Ik kan ook wel zonder hoor. Ik speel niet dagelijks, maar drie keer in de week. En ik word wel in de watten gelegd. Ik word in de auto naar de theaters gereden, er staat altijd een stretcher in de kleedkamer en er is goed eten. Dat vind ik erg prettig en het helpt me ook enorm om elke avond weer te doen alsof ik tien jaar jonger ben.’

Neem ook eens een kijkje bij: .


diagonale streep Uitgelicht

Het Nationale Theater -  The Nation - Een zesdelige theaterthriller over een op hol geslagen samenleving

Het Nationale Theater - The Nation

Een zesdelige theaterthriller over een op hol geslagen samenleving
2 t/m 3 dec

informatie Meer info

Lift Me Up!: De Dansers - The Basement

Lift Me Up!: De Dansers

The Basement
za 18 nov
16.30
19.30

informatie Meer info

nieuws diagonale streep Meest gelezen

Edward Scharenhand (8+)

Durf jij op bezoek te gaan bij Edward Scharenhand?

Vrijdag 27 oktober in Schouwburg Odeon!

kalender ma 16 oktober 2017

informatie Lees meer

digitale nieuwsbrief

Bezoekadressen

Schouwburg Odeon
Blijmarkt 25
8011 ND Zwolle

Theater De Spiegel
Spinhuisplein 14
8011 ZZ Zwolle

Kaartverkoop

0900 - 1435 (€0,45 / minuut)

Kassa Schouwburg Odeon
(in Café Foyé)

Dagelijks van 10.00 - 20.30 uur

Kassa Theater De Spiegel
Vanaf één uur voor de voorstelling

favoriet van Volg ons op