Vijf vragen aan

artistiek leider Herman van Baar over Ad & Eefje

kalender ma 19 oktober

Tafel van Vijf maakt een serie voorstellingen voor kinderen over vrijheid. Ad en Eefje (en het verloren paradijs) gaat over de vrijheid die kinderen moeten veroveren om hun eigen plek in de wereld te kunnen innemen. Vijf vragen over de voorstelling aan Herman van Baar, artistiek leider van Tafel van Vijf, regisseur en schrijver van Ad en Eefje (en het verloren paradijs).
Door Laura Minderhoud.

1. Waarom het paradijsverhaal voor kinderen?
Het paradijs verhaal gaat over groeien. Groeien doen we allemaal voortdurend. Zoals je uit je lievelingsbroek groeit, groei je steeds opnieuw uit de situatie die je kent in iets nieuws en onbekends. Die overgang is heftig maar ik wil laten zien dat mensen gemaakt zijn om te groeien, dat je sterk genoeg bent om, samen met anderen, een nieuwe harmonieuze situatie te creëren. Eefje begint zich te vervelen in het paradijs, ze heeft er alles maar ze vindt het saai. Ze wil de spanning van het onbekende en dus doet ze iets dat haar vader verboden heeft: ze neemt een hap van de enige vrucht waar ze niet van eten mag. Dan verandert alles en moet ze met de nieuwe situatie dealen.

2. Is het een religieuze voorstelling?
Nee, het gaat niet over god of over religie, maar sommige kinderen herkennen het verhaal wel. Ik vind het ook mooi dat het voorkomt in het christendom en in de Islam en in het Jodendom. Eefje is zwart en Ad wit, ze hadden ook allebei zwart kunnen zijn want de echte Adam en Eva kwamen waarschijnlijk uit Afrika! Door met acteurs uit verschillende culturen te werken herkennen meer kinderen zich in de voorstelling. Dat merk ik aan hun reacties.

Het is een van de eeuwenoude verhalen die doorverteld worden omdat ze inzicht geven in het mens zijn, inzicht geven in de wereld. Wij maken het herkenbaar voor kinderen; hoe ga je om met nieuwsgierigheid, met verleiding, met verandering, met dingen die niet mogen. Theater is een goede plek om samen na te denken over het leven, dat is wel een overeenkomst met de kerk. Een voorstelling is een collectieve ervaring. Als het goed is houden alle kinderen tegelijk hun adem in als het spannend is en dat voelen ze zelf  ook. Ik vind dat belangrijk, die intuïtieve gezamenlijke reactie op wat er gebeurt. Dat maakt ook dat de voorstelling iedere keer anders is en anders wordt beleefd. Tafel van Vijf verbindt altijd erfgoed met muziek en theater. Bij deze voorstelling, (bijvoorbeeld) maakte het Bijbels Museum een kleine interactieve tentoonstelling voor in de foyer op basis van drie 400 jaar oude prenten. Die drie beelden vertellen het paradijsverhaal, als een heel oude strip. Zo realiseren de kinderen zich dat het een écht oud verhaal is, dat in het theater tot leven wordt gewekt in het heden en de muziek voegt er emotie en experiment aan toe.

3. Welke rol speelt de muziek?
Een grote rol. De tafel van vijf maakt echt muziektheater en dat houdt in dat muziek, tekst en beeld even belangrijk zijn. In deze voorstelling zijn de muzikanten "de Sneken", zij spelen met z'n drieën de slang of de Duivel. In opdracht van de vader van Eefje moeten ze haar met hun muziek vermaken. Maar wanneer zij daar genoeg van heeft besluiten ze het verwende meisje een lesje te leren. De entertainers blijken verleiders die haar aansporen om ongehoorzaam te zijn, van de verboden vrucht te eten en bier te drinken. Ze bespelen niet alleen Eefje, maar ook het publiek met afwisselend swingende, herkenbare en aanstekelijke muziek en moeilijker in het gehoor liggende melodieën. De kinderen reageren heel direct op de muziek en die vormt een extra, emotionele laag in de voorstelling. Veel kinderen horen en zien nooit live muziek. Daarom werk ik altijd met live gespeelde, nieuw gecomponeerde muziek.

4. Eefje drinkt bier?
Nadat Ad en Eefje van de verboden vrucht hebben gegeten verandert alles. Er is chaos en er is geen eten en drinken. Ze krijgen ruzie over hoe ze in de nieuwe situatie verder moeten. Ad gaat op onderzoek uit maar Eefje heeft niet geleerd hoe ze de situatie in eigen hand kan nemen. Ze heeft spijt dat ze niet is gebleven waar ze was. Ze heeft honger en dorst en dan zijn daar de muzikanten. Zij zijn nog niet klaar met hun lesje en geven haar bier. Ze kan geen weerstand bieden vanwege de dorst en omdat ze zo aandringen. Dat bier is voor mij een symbool voor de wereld buiten het paradijs. De echte wereld waar je dingen opgedrongen krijgt, en zeker niet alles goed voor je is.

5. Hoe ervaren kinderen de voorstelling?
Ze leven vaak hardop mee. Wanneer Eefje sexy danst, als Beyoncé in haar clips, herkennen ze dat, maar ze vinden het ook spannend omdat het nu live is. Bij het aan twee kanten tegelijk in één appel bijten roepen ze IIEEWW! Maar ze hebben ook door dat de muzikanten de Duivel zijn. Op het moment dat Ad en Eefje er door honger en dorst echt heel slecht aan toe zijn hoorde ik een meisje zuchten "het is echt leuk". Dan heeft zij dus een goede ervaring door naar die spannende ellende op het toneel te kijken. Dan maken ze echt iets mee in het theater!

ma 28 dec / Ad & Eefje en het verloren paradijs / schouwburg odeon

 

Neem ook eens een kijkje bij: .


diagonale streep Uitgelicht

nieuws diagonale streep Meest gelezen

Ontdekkingsreis

Gaat u mee op ontdekkingsreis?

Vijf grensoverschrijdende voorstellingen voor 50 euro!

kalender vr 8 december 2017

informatie Lees meer

digitale nieuwsbrief

Bezoekadressen

Schouwburg Odeon
Blijmarkt 25
8011 ND Zwolle

Theater De Spiegel
Spinhuisplein 14
8011 ZZ Zwolle

Kaartverkoop

0900 - 1435 (€0,45 / minuut)

Kassa Schouwburg Odeon
(in Café Foyé)

Dagelijks van 10.00 - 20.30 uur

Kassa Theater De Spiegel
Vanaf één uur voor de voorstelling

favoriet van Volg ons op