In 2009 creëerden Rachel Beaujean en Ricardo Bustamante een nieuwe, eigen versie van misschien wel de meest romantische productie uit het klassieke balletrepertoire. Met succes, want hun Giselle veroverde niet alleen de harten van het Nederlandse publiek, maar ook die van toeschouwers in onder meer Spanje, China en Colombia. Beaujean: “Op de juiste wijze gebracht, raakt Giselle dieper dan de huid.”
De ‘oerversie’ van Giselle dateert uit de hoogtijdagen van de Romantiek, maar nog altijd wordt het ballet wereldwijd gedanst. Adjunct-artistiek directeur Rachel Beaujean, die dit seizoen twintig jaar aan het hoofd van de artistieke staf van Het Nationale Ballet staat: “Iconische balletten als Giselle en Raymonda zijn essentiële werken om je als gezelschap internationaal te kunnen meten. Zoals je geen Rijksmuseum bent zonder Rembrandts geldt dit voor ons ook: deze balletten zijn ons erfgoed. Giselle is als het ware onze Nachtwacht.”
Van alle tijden en culturen
Het thema van Giselle, onmogelijke liefde, is van alle tijden en culturen. De hoofdpersoon, Giselle, denkt in Albrecht haar ware liefde te hebben gevonden, maar hij is niet wie zij denkt dat hij is en bovendien is hij al met een ander verloofd. Albrechts liefde voor Giselle heeft noodlottige gevolgen, maar ook na haar dood is Giselle nog in staat tot liefde en vergeving.
Etherische schoonheid
Samen met voormalig balletster Ricardo Bustamante blies Beaujean Giselle nieuw leven in, waardoor het ballet ook in deze tijd fascineert en ontroert. Niettemin staat respect voor de traditie in hun bewerking voorop, zoals dat ook geldt voor de prachtige decor- en kostuumontwerpen van Toer van Schayk. Beaujean: “Giselle heeft geen houdbaarheidsdatum, de choreografische compositie blijft fenomenaal.” Bustamante: “De tweede akte is van zó’n etherische schoonheid dat zelfs mensen die nooit eerder een ballet gezien hebben er volledig gehypnotiseerd door kunnen raken.”
''This is a sterling production that will serve the company for many years to come'' - SeeingDance
''Met name de ‘waanzinscène’, waarin Giselle sterft aan haar gebroken hart, is adembenemend. Balletkenner of niet, deze scène laat niemand onberoerd'' - Dans Magazine
normaal | € 54.50 |
normaal | € 49.50 |
CJP | € 43.00 |
normaal | € 43.00 |
normaal | € 35.00 |
De genoemde kaartprijzen zijn inclusief drankje en exclusief € 3,25 servicekosten per bestelling.
Choreografie
Marius Petipa, naar Jean Coralli en Jules Perrot
Productie en additionele choreografie
Rachel Beaujean en Ricardo Bustamante
Muziek
Adolphe Adam
Muzikale begeleiding
Het Balletorkest
o.l.v. Ermanno Florio
In mei zaten Inge Mulder en Maggie Symonds vijf dagen in residentie in de Werkplaats van Zwolse theaters. De uitvoering van deze avond is de afronding van hun residentietraject. Tijdens het traject he. ..
Ik wil de nieuwsbrief ontvangen, waarin ik wekelijks op de hoogte gehouden word van het nieuws rond Zwolse theaters en haar activiteiten.
Schouwburg Odeon
Blijmarkt 25
8011 ND Zwolle
Theater De Spiegel
Spinhuisplein 14
8011 ZZ Zwolle
0900 - 1435 (€0,45 / minuut)
dagelijks 10.00 uur - 20.00 uur
Kassa Schouwburg Odeon
dinsdag en donderdag van 14.00 tot 16.00 uur
Vanaf één uur voor aanvang van de voorstelling
Kassa Theater De Spiegel
Vanaf één uur voor aanvang van de voorstelling
WhatsApp (ma-vr 10.00 - 18.00 uur)
Bewaar uw kaarten in de app van Ticketmatic:
Android Play store
iOS Apple App store
(de veiligste en snelste manier van kaarten bewaren)
Lees hier onze Privacyverklaring.
Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies worden niet gebruikt om persoonsgegevens te verwerken. Geef je daarnaast toestemming voor het plaatsen van tracking- en advertisingcookies?