Kinky Boots

De hilarische en ontroerende Broadwayhit


kalender do 16 apr

aanvangstijd 20.00 uur

locatie Theater de Spiegel - grote zaal

kalender vr 17 apr

aanvangstijd 20.00 uur

locatie Theater de Spiegel - grote zaal


Een met prijzen overladen feel-good Broadwayhit over nieuwe kansen en jezelf kunnen zijn, met swingende choreografieën en met muziek van wereldster Cyndi Lauper.

In deze hilarische, brutale en ontroerende musical erft Charlie de slechtlopende schoenenfabriek van zijn vader. Dan komt Simon op zijn pad. De als bokser opgevoede Simon gaat het liefst door het leven als de flamboyante Lola. Om de fabriek te redden storten Charlie en ‘Lola’ zich op de markt van kinky laarzen voor dames die eigenlijk geen dames zijn. Niet iedereen in de fabriek is even blij met deze nieuwe richting.

Met Naidjim Severina, Vajèn van den Bosch, Jonathan Demoor, Dennis Willekens, e.a.

“The hottest musical on Broadway” The New York Times
“A glorious high-kicking romp” Evening Standard, ★★★★ 
“Dazzling, fabulously sassy and uplifting” Time Out, ★★★★ 
“An absolute hoot of a show“ The Times, ★★★★ 
“There’s no business like shoe-business” The Guardian, ★★★★ 

Gouden Rang

normaal € 58.00

1e rang

normaal € 53.00
CJP € 45.50

2e rang

normaal € 45.50

3e rang

normaal € 31.00

De genoemde kaartprijzen zijn inclusief drankje en exclusief € 3,25 servicekosten per bestelling.

Hoofdrolspeler Jonathan Demoor over de musical ‘Kinky Boots’

‘Het vergt lef om vernieuwing te omarmen’

 Jonathan Demoor (1987) groeide op in de buurt van Antwerpen. Als kind speelde hij al bij professionele gezelschappen in voorstellingen als ‘Pinokkio’ en ‘Oliver’. Hij was achttien jaar toen hij voor zijn conservatoriumopleiding naar Tilburg kwam. Na het afronden daarvan speelde hij in musicals als ‘Hartsvrienden’ en ‘Next to Normal’. Het publiek zag hem in de titelrol in ‘Soldaat van Oranje’ en hij maakte indruk als Jacques Brel in de musical over Liesbeth List. In de Vlaamse versie van ‘The Passion’ was hij te zien als Jezus. In de musical ‘Kinky Boots’ speelt hij de hoofdrol van schoenfabrikant Charlie.

Over zijn rol:

,,Charlie is een doorsnee type van bijna dertig. Keurig verloofd. Een doodgewone, aardige jongeman die nooit heeft hoeven nadenken over de grote vragen in het leven. Toch is hij geen saai muurbloempje, want hij durft wel stelling te nemen. Charlie zit met een probleem. Als zoon van een schoenenfabrikant erft hij het familiebedrijf als zijn vader overlijdt. Maar die zaak is bijna failliet omdat ze nogal saaie schoenen maken die uit de tijd zijn. Concurrenten uit het buitenland drukken het bedrijf uit de markt. Maar hij wil de zaak redden omdat hij zich verantwoordelijk voelt voor de mensen die al jaren voor zijn vader hebben gewerkt.’’

Over het verhaal:

,,Als Charlie met een vriend gaat stappen, ziet hij op straat dat er iemand in elkaar wordt geslagen. Hij denkt dat het slachtoffer een vrouw is en schiet haar te hulp. Dan ontdekt hij dat ze geen vrouw is, maar de drag queen Lola. Zij ziet dat de hak van haar laars bij de vechtpartij is gebroken en moppert dat het voor haar lastig is om goede laarzen te kopen. Want de meeste damesschoenen zijn niet in een grote maat te koop en de meeste hakken kunnen het gewicht van een man niet dragen. Dat brengt Charlie op het idee om met de schoenenfabriek een nieuw product te ontwikkelen; speciale laarzen voor dames die eigenlijk heren zijn. Daar is haast bij, want de fabriek gaat bijna failliet er staat een grote beurs in Milaan voor de deur, waar de noviteit gepresenteerd moet worden.’’

,,Lola helpt hem bij het ontwikkelen van de laarzen, zodat ze steeds dichter bij elkaar komen te staan. Maar Charlies verloofde en de medewerkers van de fabriek staan niet meteen te trappelen om die nieuwe koers te volgen.’’

,, Het verhaal is soms hilarisch omdat het karakter van Charlie af en toe haaks staat op het personage van Lola. Want hij is een nuchtere jongeman en Lola is een flamboyant type. Toch blijkt in het verhaal dat ze meer gemeenschappelijk hebben dan ze in eerste instantie denken. Want allebei zijn ze op zoek naar wie ze eigenlijk zijn en allebei willen ze voldoen aan de verwachtingen van hun vaders. De vader van Charlie hoopte dat zijn zoon de zaak met trots en plezier zou overnemen en de vader van Lola hoopte dat zijn zoon een stoere kerel - een bokser - zou worden. Die zoektocht naar hun identiteit verbindt ze.’’

Over de achtergrond:

,,De voorstelling heeft als onderliggende gedachte dat je moet kunnen zijn wie je wilt zijn. Lola is graag een flamboyante vrouw, een dame met uitgesproken meningen. Charlie weet nog niet goed welk pad hij wil gaan volgen in zijn leven, maar beseft wel dat hij geen fabrieksdirecteur kan zijn zoals zijn vader was. Hij kiest voor vernieuwing en avontuur. Omdat zijn verloofde liever weg wil uit het kleine, dorpse leven, komt zijn relatie onder druk te staan.’’

,,Het verhaal gaat over kansen zien en over verandering, maar het gaat vooral over acceptatie. Natuurlijk draait het om de acceptatie van vrouwen die eigenlijk man zijn, maar het gaat ook over de acceptatie van Charlie in zijn eigen bedrijf. Want het duurt even voor de medewerkers van de werkvloer accepteren dat hij niet het evenbeeld is van zijn vader. Pas als ze zien dat het nieuwe product aanslaat en dat ze hun banen kunnen houden, komt het kantelpunt.’’

Over zijn auditie:

,,Toen de producenten plannen maakten om ‘Kinky Boots’ naar Nederland te halen, vroegen ze me om auditie te doen. Ik ben toen met de meest doorsnee trui die ik kon vinden erheen gegaan. Zo zag ik er al een beetje uit als Charlie. Ik zong daar een paar liedjes en speelde een aantal scènes waar ik echt mijn tanden in had gezet. Het resultaat was dat ik de rol kreeg. Daar was ik al heel enthousiast over. Toen ik daarna de voorstelling in Hamburg ging bekijken, was ik nóg enthousiaster. Want de muziek, de dans, het verhaal, de aankleding en de dynamiek van ‘Kinky Boots’ zijn geweldig. Het is een voorstelling waar je energie van krijgt.’’

Over het succes:

,,’Kinky Boots’ heeft in het buitenland een regen van prijzen gewonnen. Als je de muziek hoort en de teksten beluistert, snap je dat. Ook het verhaal spreekt tot de verbeelding, zeker bij mijn generatie. Want net als de hoofdpersonen in ‘Kinky Boots’ zijn wij allemaal op zoek naar onze identiteit en naar acceptatie.  Ook het thema vernieuwing uit deze voorstelling is helemaal van nu. Kijk om je heen en je ziet dat internet, snel wisselende trends en technische veranderingen ieder bedrijf dwingen om te zoeken naar nieuwe markten en producten. ‘Kinky Boots’ laat zien dat je daarbij verder komt als je het lef hebt om de vernieuwing te omarmen.’’

Vajėn van den Bosch over haar rol in de musical ‘Kinky Boots’

Een feest om naar te kijken

Vajèn van den Bosch (1998) groeide op in Brabant. Ze was negen jaar toen ze uit tweeduizend kandidaten werd gekozen voor een rol in de musical ‘The Sound of Music’. Gevolgd door een rol in de musicals Joseph, Mary Poppins , Droomvlucht , Shrek en Klaas Vaak. Vajèn bracht het tot de finale van ‘The Voice Kids’, volgde de vooropleiding aan het Conservatorium in Tilburg  en speelde in de tv-serie ‘Spangas’. Later was ze ook te zien in series als ‘Ghostrockers’, ‘Nieuwe Tijden’ en ‘De Spa’. Theaterbezoekers zagen haar in de rol van Liesl in The Sound of Music, als prinses Tessa in de gelaarsde kat, soliste in musicals in concert, in de hoofdrol van Sandy in de musical ‘Grease’ en als Gloria Estefan in ‘On your feet’. Het afgelopen jaar stond ze voor het Duitse publiek in in de musical ‘Paramour’ van het beroemde ‘Cirque du Soleil’. Ik kan bijna niet geloven dat ik op deze leeftijd al zo veel mooie dingen in dit vak heb gedaan.’’

Over het verhaal van ‘Kinky Boots’:

,,De musical gaat over Charlie, die de schoenenfabriek van zijn vader erft. Het bedrijf maakt traditionele schoenen en gaat bijna failliet. Omdat Charlie zich verantwoordelijk voelt voor het personeel van zijn vader, wil hij de zaak voortzetten, maar hij weet niet hoe. Dan ontmoet hij Lola, een extravagante drag queen die eerder in de ring stond als gespierde bokser. Lola brengt hem op het idee om bijzondere laarzen te maken, speciaal voor dames die eigenlijk heren zijn. Omdat er een belangrijke beurs in Italië voor de deur staat, moeten ze opschieten, want daar moeten ze snel nieuwe klanten vinden.’’

,,Lola helpt bij het ontwerpen van de laarzen, zodat de jongens steeds beter bevriend worden.  Charlie krijgt kritische blikken van zijn medewerkers, die het nieuwe product maar raar vinden. Ook zijn verloofde ziet de nieuwe plannen niet zitten. Het verhaal is best hilarisch omdat Charlie eigenlijk een doodgewone jongen is, terwijl Lola met haar flamboyante verschijning en haar uitgesproken meningen de boel graag op zijn kop zet.’’

,,Het is een voorstelling met meerdere lagen. Je volgt het verhaal van een bedrijf dat voor haar voortbestaan vecht, maar je volgt ook het verhaal van twee jongens op zoek naar de bestemming in hun leven. Lola wil geen bokser maar diva zijn en Charlie wil niet de traditionele ondernemer zijn die zijn vader was. In die zoektocht naar zichzelf en die ontsnapping aan verwachtingen herkennen ze elkaar. Ze ontdekken stap voor stap dat je blij moet zijn met wie je bent en dat je moet accepteren dat je anders bent dan anderen van je verwachten.’’

Over haar rol:

,,Ik speel de rol van Lauren. Zij zorgt voor een komische noot in de de voorstelling. Lauren werkt in de schoenenfabriek van Charlie en is stiekem verliefd op hem. Ze baalt als ze ontdekt dat Charlie verloofd is. Die verloofde is een bloedserieuze zakenvrouw. Het meisje dat ik speel is haar tegenpool. Lauren is spontaan en gezellig. Ze is niet zo zakelijk, maar ziet het leven rooskleurig in en heeft een passie voor het werk dat ze doet.’’

,,Ze vindt het geweldig dat Lola met haar nieuwe ontwerpen een frisse wind door de fabriek laat waaien. Daarom haakt ze daar meteen enthousiast op in.’’   

Over de achtergrond:

,,Toen ik de voorstelling in Hamburg zag, was ik meteen verkocht. De combinatie van het aangrijpende verhaal, de prachtige, opzwepende liedjes en de spectaculaire decors en kostuums maken ‘Kinky Boots’ tot een topmusical. Echt een feest om naar te kijken. Ik werd er heel blij van.’’  

,,Het is een fantastische musical om te zien, maar het is geen makkelijke voorstelling om te spelen. De muziek zit bijvoorbeeld best ingewikkeld in elkaar. Zo zijn er voor de jongens veel liedjes bij die tamelijk hoog moeten worden gezongen. Dat verg dus hele goede zangstemmen. Gelukkig kunnen de jongens met wie ik dit speel dat goed aan. Voor mij is het een uitdaging om nu eens een komische rol te spelen. Dat  heb ik nog niet veel gedaan. Omdat het iets nieuws is, heb ik daar extra veel zin in.’’

Over haar auditie:

,,We begonnen met een heleboel kandidaten. Het was op een warme dag, in een zaal in Utrecht. Omdat er zo veel meisjes waren opgeroepen, was het best spannend. Ik was dan ook heel zenuwachtig. Ik ben altijd wel een zenuwpees, maar deze keer was ik extra nerveus omdat ik echt mijn zinnen op deze rol had gezet. Ik wilde hem zo graag spelen! Het stelde me een beetje gerust toen ik Martin Michel, de regisseur van ‘Kinky Boots’ zag. Hij regisseerde ook ‘Grease’, waarin ik de hoofdrol heb gespeeld. Bij die voorstelling hebben we toen heel prettig samengewerkt, dus hij weet wat ik kan.’’

,,Bij de auditie moesten we verschillende scènes spelen en een paar liedjes zingen. Diezelfde avond kreeg ik een telefoontje met de vraag of ik de volgende dag wilde terugkomen. Dat gaf me al een beetje hoop. Op die die tweede dag ging alles ook best goed. Maar dan weet je natuurlijk nog niks zeker. Daarom was ik ontzettend blij toen producent Hans Cornelissen me een week later belde met het bericht dat ik de rol had. Ik sprong echt een gat in de lucht.’’

Over het succes:

,,’Kinky Boots’ is op alle fronten verrassend en vernieuwend. Je geniet van een toffe voorstelling in een stijl die je nog nooit eerder hebt gezien. Het is een feel good show met een hoopvol verhaal dat wat dieper gaat dan gebruikelijk. Het is een voorstelling waar je blij van wordt. Daar komt die ongelooflijk sterke muziek van Cindy Lauper bij. Daarom is het geen wonder dat deze musical zo veel prijzen heeft gewonnen.’’

,,Het leuke is dat we met deze voorstelling het land in gaan. Dus we spelen in de theaters bij het publiek in de buurt. Daardoor weet je dat je bezoekers zich er thuis voelen. En iedere keer ergens anders optreden, maakt het voor ons ook extra spannend, want zo heeft iedere voorstelling een speciale, eigen sfeer.’’

Vertaling script en liedteksten: Jurrian van Dongen
Regie en choreografie van Martin Michel
Muzikaal leider: Alberto Klein Goldewijk
Decorontwerp: Marjolein Ettema
Kostuumontwerp: Arno Bremers
Pruikenontwerp: Bobby Renooij
Lichtontwerp: Coen van der Hoeven
Geluidsontwerp: Jan van Dijk

ticket Bestellen

Bestel ook:

diagonale streep Uitgelicht

Scapino Ballet - Cathedral | Marcos Morau

Scapino Ballet

Cathedral | Marcos Morau
wo 6 nov 20.00 uur

informatie Meer info

Amadeus - De Theateralliantie en Het Nationale Theater i.s.m. OPERA2DAY

Amadeus

De Theateralliantie en Het Nationale Theater i.s.m. OPERA2DAY
12 t/m 13 nov

informatie Meer info

GAS - Toneelgroep Jan Vos i.s.m. het Noord Nederlands Toneel

GAS

Toneelgroep Jan Vos i.s.m. het Noord Nederlands Toneel
wo 9 okt 19.30 uur

informatie Meer info

nieuws diagonale streep Meest gelezen

Zwolse theaters en Historisch Centrum Overijssel vieren en bevragen 100 jaar vrouwenkiesrecht

Zwolse theaters en Historisch Centrum Overijssel vieren en bevragen 100 jaar vrouwenkiesrecht

‘Van korset tot papadag’ op dinsdag 1 oktober in Schouwburg Odeon

kalender wo 31 juli 2019

informatie Lees meer

digitale nieuwsbrief

Bezoekadressen

Schouwburg Odeon
Blijmarkt 25
8011 ND Zwolle

Theater De Spiegel
Spinhuisplein 14
8011 ZZ Zwolle

Kaartverkoop

0900 - 1435 (€0,45 / minuut)

Kassa Schouwburg Odeon
(in Café Foyé)

Dagelijks van 10.00 - 20.30 uur

Kassa Theater De Spiegel
Vanaf één uur voor de voorstelling

favoriet van Volg ons op